Nyköping får bottenplats för trafiksäkerhet

Antalet oskyddade trafikanter som dör eller skadas i trafiken ökar kraftigt i flera sörmländska kommuner. Nyköping placerar sig i botten och är en av de värst drabbade kommunerna i hela landet.

cyklist

cyklist

Foto:

Sörmland2014-07-18 16:03

Årets trafiksäkerhetsrapport för landets kommuner från NTF, Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande, är dyster läsning. Nyköping är en av mest drabbade och placerar sig på plats 288 bland landets 290 kommuner. Och olyckorna ökar, 2013 skadades eller dödades 619 personer på Nyköpings vägar jämfört med 466 föregående år.

– Ligger vi så här lågt är det något vi absolut ska se över, säger Farid Ruhani, trafikingenjör på Nyköpings kommun som inte tidigare tagit del av statistiken.

Bland bilförare och passagerare har antalet skadade och dödade i trafiken minskat de senaste åren i hela landet. I Nyköping ligger olyckorna på en stabil nivå med något färre skadade 2012. Men när det gäller fotgängare och cyklister har antalet skadade och dödade ökat. I Nyköping har antalet olyckor med oskyddade trafikanter stigit från 238 olyckor 2012 till 377 olyckor förra året.

– Att cykelolyckorna ökat är ett nationellt problem. Många kommuner vill få fler att cykla och då ökar olyckorna, säger Farid Ruhani.

Han menar att biltrafiken prioriterats och för att öka säkerheten måste korsningar och cykelöverfarter byggas om samtidigt som cykel och gångbanor måste breddas eller speciella cykelfällt målas till på gator.

– Det måste tas ett politiskt beslut om hur man aktivt och konkret kan bygga om. Just nu jobbar vi på en plan för vägmärkningsarbete där speciella områden för cyklar märks ut. Men man kan inte enkelt avhjälpa problemet. Cyklister tar gärna den kortaste vägen. Vi kan inte säga till cyklister var de ska cykla utan måste titta på var cyklister vill cykla och anpassa trafiken efter det, säger Farid Ruhani.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om