Det handlar om Mälabs storsatsning på ett gemensamt tågsystem i sex landsting: Sörmland, Stockholm. Uppsala, Västmanland, Örebro och Östergötland. Satsningen ska inte bara ge tätare och stabilare trafik utan också ett nytt gemensamt prissystem som även ska vara kopplat till lokaltrafiken.
Till detta ska regionen köpa in egna tåg, en kostnad på sammanlagt fyra miljarder kronor. För landstingen beräknas satsningen kosta 300 miljoner kronor om året.
Men den nuvarande operatören SJ överklagade beslutet om allmän trafikplikt. Det kommer att konkurrera ut den kommersiella trafiken på sträckan och på sikt äventyra framtida kommersiella investeringar i landets tågtrafik, ansåg bolaget.
Förvaltningsrätten avslog SJ:s överklagan. Bolaget gick då vidare till nästa instans, kammarrätten men med samma resultat.
Kammarrätten säger i sin dom att beslutet om allmän trafikplikt var nödvändigt för att uppnå syftet med ett sammanhängande system i hela regionen. Eftersom det fortfarande står SJ fritt att köra tåg i regionen får det heller inte några direkta konsekvenser för bolaget, heter det i domen.
Planen är att det den nya regionala tågtrafiken ska starta redan nästa år, när Citybanan genom Stockholm är klar och spårkapaciteten därmed ökar.
För SJ återstår nu bara en möjlighet att stoppa planerna. Bolaget kan begära att högsta instans, Högsta förvaltningsdomstolen, prövar kammarrättens dom.