I år har kanske skämten varit av de mer harmlösa slagen (om det nu är skämt). Många företag passar till exempel på att skoja lite med sina kunder.
Bryggerijätten Carlsberg meddelar att företaget nu lanserar en världsunik kapsel som gör det möjligt att få öl direkt från kaffebryggaren. Hjärnan bakom uppfinningen är laboratorieassistent Gill A Læger som enligt uppgift fick en snilleblixt när hon en helt vanlig dag stod vid kaffemaskinen i fikarummet på bryggeriets laboratorium i Köpenhamn: "Sedan dess har hela Carlsbergs forskarteam, under stort hemlighetsmakeri, jobbat dag och natt för att idag kunna presentera århundradets nyhet för alla ölälskare" skriver företaget som även understryker att ölen är alkoholfri.
Kaffetillverkaren Löfbergs vill inte vara sämre. I ett pressutskick meddelar rosteriet att det från och med i dag, den 1 april, finns en bag-in-box med varmt kaffe som går att köpa i samtliga livsmedelsbutiker.
– En världsnyhet som förmodligen innebär slutet på försäljningen av kaffetermosar, men det får termosbranschen tugga i sig. Man kan inte vinna varje gång, säger Garrafa Térmica, internationell utvecklingschef på bolaget, i pressmeddelandet.
Även Svenska kyrkan är inne på dryckestemat. På sina sociala medier lanserar kyrkan ett te som ska få upp humöret till himmelska höjder: "Ny forskning visar nämligen att den som dricker te är gladare än den som dricker kaffe. Sorten kallas för Te Deum – välsignat gott!", skriver kyrkan.
"Det är ett te som är både gott och mäktigt", intygar tekritikern Teo Dicé. "Den som beställer teet redan i dag, den 1 april, kommer dessutom att få den specialtillverkade tehuvan Mitra", hälsar Svenska kyrkan på sin facebooksida.
Även Strängnäs stift bjuder på ett scoop 1 april: ”I dag kan vi avslöja att Strängnäs stifts biskop Johan Dalman får en egen tv-show på TV4. ”Före fem” heter satsningen och sänds tidiga morgnar eftersom biskopen själv är mycket morgonpigg", uppger stiftet.
En specialanpassad, spegelvänd drive-in för vänsterhänta är något som byggföretaget Byggmax påstår sig lansera 1 april.
– Vi tycker att alla ska få möjlighet att förverkliga byggdrömmarna, oavsett i vilken hand man håller verktygen. Genom att anpassa vår drive-in hoppas vi locka fler vänsterhänta att besöka våra butiker och börja bygga hemma, säger marknadschef Sanna Westman i ett pressmeddelande.
– Vi är stolta över att äntligen lansera en anpassad lösning för de hemmafixare som länge haft oddsen emot sig. Vi tror att en spegelvänd drive-in kan bli nästa trend och det ska bli spännande att se om fler bygghandlare hakar på, fortsätter hon.
Nyhetsbyrån TT rapporterar om fler aprilskämt, bland annat att skidstjärnan Charlotte Kalla rekommenderar kondomer med bättre glid, att den danska ön Bornholm egentligen är svensk och att Östersunds kommun ska introducera delfiner i Storsjön. Läs mer