Ingenjören Robert Jakobsson från Katrineholm bor sedan åtta år i Nya Zeeland. Där har han också träffat sin fru, Billie Carani Jakobsson.
För några år sedan föddes tanken på ett projekt – att ge nytt liv åt en buss som tagits ur trafik, och sedan köra den från Sverige till Nya Zeeland.
Planen var först att köpa en lite mindre buss.
– Men de var både dyra, svåra att få tag på och oftast i dåligt skick, säger Robert Jakobsson.
I stället hittade paret ett något större fordon på Blocket. Närmare bestämt en 18 meter lång ledbuss, som gått i stadstrafik både i Örebro och Stockholm. Nu fanns den till salu hos en busshandlare i Stockholm och paret slog till – utan att ha sett bussen med egna ögon.
– Den är i enastående skick, säger Robert om bussen, som står uppställd på ett industriområde i Katrineholm.
Bussen har under sitt liv haft en stark koppling till Katrineholm. Även om den byggdes i Polen, dit Scanias dotterbolag Omni flyttade sin bussmontering från Katrineholm i början av 2000-talet.
– Men den togs tillbaka hit och gicks igenom innan den togs i trafik. Arver i Katrineholm har servat den sedan den var ny. Både de och Scania har visat stort intresse för vårt projekt och hjälpt oss enormt med inredningsdetaljer som har varit svåra att få tag på, som säten till exempel.
Sätena som ursprungligen satt i bussen var inte försedda med säkerhetsbälten, inte ens förarsätet. Men efter renoveringen ska sex personer kunna både färdas säkert och sova i bussen.
Efter att bussen stått hos Roberts föräldrar i Flodafors i något år, tog sig Robert och Billie till Sverige i slutet av 2018. Renoveringen tog snabbt fart, men sedan fick Robert jobb och därefter slog corona till.
– Totalt har vi väl jobbat med bussen i ett halvår, men nu i september ska vi dra igång igen.
Alla originalsäten har tagits bort och vissa delar av bussen har börjat få en helt ny skepnad. I köksdelen finns en induktionshäll och en diskho med kran på plats. Köksskåp sitter på väggen och där ska bland annat en mikrovågsugn monteras. Både disk- och tvättmaskin ska också in.
– Vi är noga med vad vi sätter in i bussen. Vi vill ha ett svenskt tema med skandinavisk formgivning – enkla linjer, stiligt och funktionellt, säger paret.
Robert och Billie rullar ut ett långt styvt papper, fullt med små färgade papperslappar på. Den föreställer bussen och den inredning de planerat – skåp, sängar, kylskåp och så vidare.
– Det här är ett sätt för mig som är van att jobba i CAD – computer aided design – att visa hur inredningen kan se ut i 3D. Jag kallar det "cardboard aided design", skojar Robert.
På utsidan ska bussen bli helt vit.
– När man reser genom olika politiska och religiösa områden gäller det att inte trampa någon på tårna. Vitt är neutralt, säger Robert Jakobsson.
På hela taket har de monterat solpaneler, kopplade till ett stort litiumbatteri, som driver bodelen på 47 kvadratmeter. Stora färskvattentankar gömmer sig under gästsängen i bakre delen av bussen. Längst bak ska ett "master bedroom" byggas, med dubbelsäng som kan fällas upp.
Själva dragspelet då? Jo, det ska döljas av tunga textilier och bli en myshörna med sköna stolar.
I vår är det tänkt att bussen, omregistrerad till husbil, ska vara redo att ge sig ut i världen.
– Vi börjar med en tur runt Sverige. Billie har inte sett så mycket annat än Stockholm och Katrineholm än. Sedan beger vi oss ut i Europa, säger Robert.
I Österrike planerar paret att "öva" i Alperna, innan en stor utmaning väntar – i Indien.
– Jag har kollegor i Indien som jag skulle vilja besöka. Målet är att ta upp bussen i Khardung la-passet, 6 000 meter över havet. Jag har kört motorcykel dit och det ska inte vara några problem att köra upp bussen, säger Robert.
Paret har övervägt olika sätt att ta sig till slutstationen Nya Zeeland.
– Antingen över Ryssland och Kina, men det är svårt att få tillstånd att åka genom Kina. En annan väg går genom Syrien, Iran, Irak och Pakistan, men den vill man undvika av säkerhetsskäl, säger Robert.
Återstår gör att skeppa bussen med båt till Indien och därifrån ta sig via Laos, Thailand och Malaysia, för att sedan låta bussen åka båt från Singapore till Australien och därifrån till Nya Zeeland.
När paret är framme är högst oklart.
– Just nu är det omöjligt att dra igång äventyret. Corona bestämmer tidslinjen. Men det är resan som är målet.