Pendlarna har rasat i ett halvÄr om instÀllda tÄg, förseningar, obefintlig information och brist pÄ mÀrkbar förbÀttring. MÀlardalens pendlarförening, TIM-pendlarna, vill se förÀndring, bÄde frÄn MTR och politiken.
â Under vĂ„ren har ju tidtabellen varit mer som en önskelista, sĂ€ger Per-Anders Staav, ordförande för TIM-pendlare.
Pendlarföreningen har fÄtt uppgift om att nettokostnader för trafiken i huvudsak gÄr tillbaka till regionerna.
â Tidigare, om det har varit mĂ„nga instĂ€llda avgĂ„ngar, har resenĂ€ren blivit kompenserad. Det kan ha varit att man fĂ„tt en mĂ„nadsbiljett gratis, eller nĂ„gon rabatt. Vi vill se en lösning dĂ€r resenĂ€rerna kompenseras istĂ€llet för att regionerna betalar mindre, sĂ€ger Per-Anders Staav.
Det Àr regionen som har avtalen med MTR och MÀlardalstrafik, men varken regionala eller kommunala politiker menar att det Àr lÀge att sÀga upp avtalet, trots missnöjet.
â Det kĂ€nns som att politikerna skyller ifrĂ„n sig. De har gjort en upphandling dĂ€r de sjĂ€lva kunde ta kontrollen. Och nu har allt har blivit sĂ€mre. Och sĂ„ mullrar de i medierna om att det Ă€r oacceptabelt, men de har ju upphandlat att de ska ha helhetsansvar, sĂ€ger Staav.
Tidningens granskning av vinterns och vÄrens tÄgkaos stötte i pÄ hinder nÀr vi bland annat nekades att ta del av uppgifter om hur mycket pengar trafikbolaget MTR förlorat pÄ alla förseningar och instÀllda tÄg.
â Det ligger i deras kultur att hemligstĂ€mpla allt, sĂ€ger Per-Anders Staav.
Enligt Staav har jÀrnvÀgsbranschen ett genomgÄende problem med att sekretessbelÀgga uppgifter. Och det rör sig inte bara om fakturor.
â Framför allt stör vi oss pĂ„ att de har sekretessbelagt resandevolymen. Nu beviljar man spĂ„rkapacitet utifrĂ„n prognos. SĂ„ om man tredubblar antalet resande till Göteborg, gĂ„r det inte för oss eller nĂ„gon annan att följa upp om de tĂ„gen var halvtomma eller inte. De har ju hemligstĂ€mplat resultaten, sĂ€ger han.
Föreningen vill ocksÄ att resenÀrer ska ha tillgÄng till bÀttre information.
â Ibland nĂ€r man tittar varför ett tĂ„g Ă€r instĂ€llt stĂ„r det bara "sabotage." Det Ă€r ju jĂ€ttesvĂ„rt att veta vad det innebĂ€r, om tĂ„get inte kommer för att det Ă€r klotter pĂ„ det, om det kommer ett nytt tĂ„g, om det blir fler förseningar. Sabotage, bara. Vad tusan Ă€r det? Det borde inte behöva vara ett kvalificerat jobb att veta hur man tar sig till jobbet.