Sverige har 290 kommuner och majoriteten av dem har mer eller mindre officiella varianter av slogans.
Ordet slogan uppstod under 1950-talet och kom till för att profilera kommunerna. En kort, klatschig fras gällde, somliga mer framkrystade än andra. Och visst drar många av oss på smilbanden när vissa paroller dyker upp. Det har faktiskt gått så långt att en del kommuner tycker det är genant att ens nämna dem.
Tänket med att marknadsföra en kommun med slogans har under senare tid ersatts av visioner. Nästan ingen av Sörmlands kommuner har en slogan längre.
Nyköpings sätt att marknadsföra kommunen med vackra sommarbilder har gett resultat. Varje sommar tas nya bilder och hittills har bland andra fotograferna Björn Terring, Elisabeth Toll, Denise Grünstein och Elisabeth Olsson Wallin jobbat för kampanjen. Förra årets, då kampanjen fyllde tio år, ordnades en fototävling där alla Nyköpingsbor kunde skicka in sina bästa bilder.
– Våra undersökningar visar att Stockholmarna vet var Nyköping ligger och de förknippar staden med Skavsta, hav och skärgård. Och efter varje kampanjperiod får kommunen alltid fler frågor om boende, skolor och fritidsaktiviteter, säger kommunikationschef Palaemona Mörner.
Trosa är ju sedan länge känt genom slogan "Trosa Världens ände"... tror många men faktum är att det inte är en kommunslogan utan något som hänger kvar sedan urminnes tider och bara syftar på Trosa stad.
– Förr fanns bara en väg till Trosa och staden Trosa låg alltså vid vägens ände. Det har sedan utvecklats till Världens ände, berättar turistchefen Malin Karlsson.
Turistcentret använder sig ibland av "Världens ände" i marknadsföringen och i övrigt beskrivs staden med ord som charmig, småstad, skärgård, idyll, nära Stockholm och Sörmlandskusten.
– Vi försöker ha mycket bilder och förmedla en känsla hellre än att mata ut massor av text, säger Malin Karlsson.
"Oxelösund – här börjar världen" är Oxelösunds slogan som används i kommunens vision men inte i syfte att marknadsföra.
– Vi jobbar framför allt med fraserna "Mod, stolthet och öppenhet" och "Hav, skärgård och närhet" från vår vision i marknadsföringen. Dessutom har vi i vår grafiska profil bland annat parord som "frihet – närhet, havsutsikt – framtidsutsikt".
I dagsläget finns inga fraser eller slogans på välkomstskylten vid kommungränsen, men planer finns på att den ska bytas ut.
– Vi ska ha en digital skylt och där kan det tänkas att fraserna kommer att synas. Nu har vi fraserna bland annat på vår hemsida, säger informationsstrateg Ylva Sanfridsson på Oxelösunds kommun.
Gnesta är det enda kommunen i närområdet som bekräftar att de verkligen har en slogan som används, nämligen: "Stadens lugn och landets puls". Den används mest på informations- och marknadsföringsmaterial, och på powerpoints när kommunen presenterar något och som skylt på kommunhuset, säger Anna Sandklef, chef för kommunikation och samverkan i Gnesta kommun.