Polisens jätteväxel – var god dröj

Sedan den 1 september hamnar sörmlänningar som ringer 114 14 i polisens Malmöväxel. Växeln är i nuläget underbemannad och lång väntetid kan leda till att polisen missar tips.

Sörmland2013-10-25 00:00

Sveriges 14 polisväxlar har i år styrts om till tre jätteväxlar som är placerade i Stockholm, Göteborg och Malmö. För Sörmlandspolisen har det gått knappt åtta veckor sedan länsväxeln flyttade från Eskilstuna till Malmö.

Presstalesmannen Fredrik Wallén berättar att både allmänheten och polisen internt reagerat på långa väntetider. Wallén tycker att det gått för kort tid för att ha en kategorisk åsikt om hur det fungerar. Däremot tror han att det finns en risk att polisen går miste om tips om väntetiden upplevs som för lång

– Det är förstås viktigt att den som ska kontakta oss i utredningsärenden, för att lämna tips eller vittnesmål inte får vänta så länge så han eller hon ger upp och inte tycker det går att få kontakt med polisen. I ett längre perspektiv är det möjligt att både förtroendet för rättsväsendet och rättssäkerheten kan skadas om inte möjligheten att komma i kontakt med polisen upplevs som rimlig av allmänheten.

I Malmöväxeln betjänas 114 14-samtal från sju län: Skåne, Blekinge, Kronoberg, Kalmar och sedan i september även från Jönköping, Södermanland och Östergötland.

Trycket på växeln är stundtals hårt och bemanningsprognoser görs utifrån samtalsflödena. Ännu fattas personal och först i slutet av 2013 räknar man med att vara full styrka.

– Vi är helt klart underbemannade och har det kämpigt för närvarande. Det tar tid med rekrytering och utbildning, men vi jobbar på så fort vi kan. Innan årsskiftet ska vi absolut vara rätt bemannade igen, säger Anna Närås Hylén som är nationell processledare för polisens telefoni.

Dagtid kommer antalet växeltelefonister att pendla beroende på antalet inkommande samtal. Nattetid är bemanningen lägre då samtalen inte är så många.

Hur lång väntetid tycker du är rimlig för 114 14-samtal?

– Jag tycker att det är ett bra mål vi har, 90 % ska ha svar inom 60 sekunder, men man måste vara medveten om att man ibland får vänta längre. Det är viktigt att tänka på att 114 14 är en administrativ växel och ingen larmväxel.

Anna Närås Hylén berättar att en stor del av samtalen som hamnar hos 114 14 skulle egentligen ha ringts till 112 eller andra myndigheter.

– Vår växel är väldigt bred och när man inte vet var man ska ringa ringer man polisen och våra operatörer måste därför ha bred kunskap för att kunna hänvisa vidare. Det som är bekymmersamt är alla vilsna själar i vårt land som ringer till oss. Vår psykvård, socialtjänst och sjukvård räcker inte till. Många ringer till oss om sin eländiga livssituation och vi försöker alltid vara goda medmänniskor.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!