Politikernas tålamod med MTR snart slut

"Jag är oerhört besviken." Det säger regionpolitikern Monica Johansson (S) om att den planerade ökningen av tågavgångar inte blir av. Snart är tålamodet med operatören MTR slut, menar hon.

Monica Johansson (S) är vice ordförande i Mälardalstrafiks styrelse. Hon är upprörd över att MTR inte utökar sin tidtabell som utlovat.

Monica Johansson (S) är vice ordförande i Mälardalstrafiks styrelse. Hon är upprörd över att MTR inte utökar sin tidtabell som utlovat.

Foto: Joakim Serrander

Sörmland2023-08-14 16:45

Den 21 augusti börjar hösttidtabellen att gälla på Mälartågen. Men den som sett fram emot den utlovade ökade turtätheten kommer att bli besviken. Den flyttas fram, meddelar MTR.

Regionpolitikern Monica Johansson (S) är vice ordförande i styrelsen för Mälardalstrafik, som har handlat upp MTR som operatör. Hon är inte nöjd med att de utlovade extraturerna inte blir av.

– Jag är oerhört besviken på att MTR inte går upp i trafik som det var tänkt. Det här är superallvarligt, säger hon.

Hon menar att Mälardalstrafik länge försökt påverka MTR att utöka sin trafik, men att det fallit på personalbristen. MTR har helt enkelt inte tillräckligt många lokförare för att köra fler tåg än i dag.

– De har ett jättebekymmer med att rekrytera personal – det är ett stort sug efter lokförare i hela landet. De har lyckats anställa, men uppenbarligen inte i så stor omfattning som krävs.

Viktigast av allt tycker Monica Johansson är att den trafik som utlovas också körs.

– Det är viktigt att säkra trafiken. Hellre färre tåg men att de faktiskt går. Det är inte okej att MTR inte går upp i trafik, men om man måste välja mellan pest och kolera är förutsägbarheten ändå det viktigaste. Som resenär måste man kunna lita på att tåget går.

Monica Johansson säger att Mälardalstrafik för en ständig dialog med MTR om hur trafiken sköts och bör skötas. Men snart börjar tålamodet med operatören att ta slut.

– Gränsen börjar bli nådd. Vi tittar på alla möjliga möjligheter, bland annat att säga upp avtalet i förtid. Men det skulle innebära enorma besvär för resenärerna. Det är en komplex fråga; att säga upp avtalet är inget man gör från en dag till en annan.

Efter en upphandling fick MTR uppdraget att sköta Mälartågstrafiken i åtta år, med start i december 2021. Med facit i hand ser Monica Johansson en del misstag som begicks i samband med upphandlingen.

– Kanske borde vi ha satt högre press på att de skulle redovisa sin personalsituation, men man förutsätter ju att bolag som lämnar anbud har den personal som krävs. I framtiden behöver vi ställa tydligare krav.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!