PR-expert: Amazons varumärke klarar klantstämpel

Grova språkgrodor, fel flagga och ett allmänt bedrövligt språk. Amazons intåg i Sverige uppmärksammas på flera sätt. Att bli förknippad med inkompetens tar nog inte varumärket särskilt stor skada av, säger en pr-expert.

En ståtlig tupp – eller något annat? Arkivbild

En ståtlig tupp – eller något annat? Arkivbild

Foto: BERTIL ERICSON / TT

Sörmland2020-10-28 14:30

Flera medier uppmärksammar massvis med språkgrodor på Amazons svenska sajt som har premiär i dag. Lego saluförs som "bepansrad misshandel" och ett gratulationskort med en tupp (cock) säljs som "massiv kuk". En stekpanna säljs som en kvinnosak. Växter benämns som våldtäkt. Där det ska vara en svensk flagga möts man av en argentinsk, skriver Aftonbladet. Rent allmänt är språket uruselt.

En pr-kupp för att få fler kunder eller bara klantigt?

Relevant fråga

– Det är relevant fråga att ställa, säger pr-experten Patrik Westander, vd för pr-byrån med samma namn.

Men förmodligen inte, enligt några bedömare TT talat med.

– Jag tror inte de här felöversättningarna är ett pr-trick. Amazon är ett av världens mest kända varumärken och behöver inte den här typen av uppmärksamhet, säger Patrik Westander.

Varumärket och sajten förknippas med en lågprisprägel, och kanske ingen toppkvalitet, resonerar han.

– Därför är det inte lika allvarligt för Amazon att bli förknippad med inkompetens, som om det hade varit ett kvalitetsvarumärke som Apple eller Tesla, säger Patrik Westander.

Maskiner översätter

Handelns analysföretag HUI:s vice vd Emma Hernell gör bedömningen att Amazon helt enkelt inte verkar ha hunnit med och att de använt maskiner för översättning. Klantigt helt enkelt.

– Det är det största hafsverk jag någonsin har sett. De har inget särskilt erbjudande, dåliga översättningar, fel texter till vissa produkter. Det kommer alla att tycka, säger prisjämförelsesajten Pricerunners chef Nicklas Storåkers till Breakit.

Amazon själv pekar på att det är första dagen med den svenska sajten.

"Vi vill tacka alla som uppmärksammar de här sakerna och som hjälper oss att förbättra sajten", hälsar bolaget.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!