Prischock och dröjsmål är att vänta

Längre väntan på hjälp vid vägkanten och en prischock för lågt försäkrade fordonsägare. Det kan bli notan som trafikanterna får betala för bilbärgarnas säkerhet.

Bärgare 6 RC 160218.jpg

Bärgare 6 RC 160218.jpg

Foto:

Sörmland2016-02-23 06:21

Det finns ett ordspråk, påminner sig Mikael Bäckmark vid Bärgningsbolaget Nyköping. "Som man bäddar får man ligga."

De som i detta fall har bäddat, är de trafikanter som visar varken hänsyn eller respekt för bilbärgarnas liv och hälsa på vägarna. Det handlar inte bara om fartdårar i personbilar. "Vägens riddare", yrkesförarna, är en lika stor orsak till den farliga arbetsmiljön, menar Bäckmark.

– Nästan varenda en som blåser förbi har uppmärksamheten någon annanstans. Vi ser hur de sitter och käkar medan de kör, läser tidningen, pratar i telefon eller håller på med sin bärbara. Samtidigt är de stressade av ett pressat körschema.

Men det är inte bara de som får ligga i den där bädden. Det kommer alla att göra som behöver bilbärgarnas hjälp, tror Bäckmark. Servicen ute på vägarna kommer att bli avsevärt dyrare när också TMA-företagen ska ha betalt för sina tjänster.

– Jag tror inte att försäkringsbolagen kommer att gilla det. Troligtvis blir det höjda premier. Det är bara att tacka dem som visar så dålig hänsyn i trafiken.

Den trafikant som behöver hjälp att bärga eller reparera ett fordon som endast är trafikförsäkrat har en rejäl prischock att vänta. Upp emot 4 000 kronor för en bärgning är hädanefter ingen orimlighet. Det tror också Marie-Helene Winell vid Falck, som utför bärgningsarbeten på vägarna i flera av länets kommuner.

– Fakturan kan bli tre gånger så hög som i dag, för har man bara trafikförsäkring får man betala hela vår kostnad och TMA-kostnaden.

Några av länets bärgningsföretag investerar i egna krockskydd. Men de flesta anlitar entreprenörer som är specialiserade på att tillhandahålla TMA-fordon till bland annat anläggningsarbeten. Bäckmark hoppas att tillgång och efterfrågan snabbt kan styras upp med hjälp av en övergripande vägjour, men Winell befarar en huggsexa.

– TMA-företagen har redan sina kunder och behöver utöka sina resurser. De som vi har avtal med kan inte garantera att de kan rycka ut när vi får ett uppdrag. Vid ett tillfälle nu under vintern hade vi fler än 120 uppdrag samtidigt på alla våra stationer. En sådan dag vill inte jag vara med om det inte finns TMA att tillgå.

Oavsett tillgång måste kunderna räkna med att det kan bli längre väntetider på hjälp. Det tror Janne Andersson vid Bärgningscenter M E i Eskilstuna.

– Vi har tillgång till en TMA-bil nu när vi kör igång, men hur det kommer att fungera beror helt och hållet på hur mycket som kommer att hända samtidigt.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om