Provsmakning av godis är ett måste på chokladfabriken

För godisälskare låter ett jobb på chokladfabrik som en önskedröm. För Rose-Marie Björkman blev barndomsdrömmen verklighet redan som 16-åring.– Jag är en riktig godisråtta, säger hon.

Foto:

Sörmland2016-03-24 11:37

Rose-Marie Björkman växte upp ett stenkast från fabriken vid Eskilstunavägen.

– När jag var barn sa jag: "där ska jag jobba"!

Och så blev det. Som 16-åring traskade hon in på det som då hette Vicks och sedan dess har hon blivit kvar, nu i rollen som produktionsansvarig. Fabriken däremot har bytt namn, ägare och inriktning ett antal gånger under åren.

Sedan 2007 är det konfektyrföretaget Aroma AB som står som ägare till fabriken. Sett till omsättning är företaget Sveriges tionde största inom konfektyrbranschen med totalt 35 anställda. Merparten jobbar i Skarpnäck utanför Stockholm där det så kallade gelégodiset, eller sockerkonfektyren som det egentligen heter, tillverkas.

I fabriken i Torshälla jobbar sju anställda med att tillverka nio olika typer av chokladbitar som sedan distribueras till i stort sett varenda lösgodisbutik i landet. Konkurrensen i branschen är stenhård och företagen utsatta för en ständig prispress. I livsmedelsbutikerna har kilopriset på lösgodis legat på cirka 80 kronor under många år.

Företaget Aroma går med vinst, vilket långt ifrån alla konkurrenter gör, och man har en hel del produktutveckling på gång. Bland annat sker snart en butikslansering av en egen chokladpåse.

– Det går bra för oss nu, bättre än vad det gjort tidigare, säger Rose-Marie.

Även om de stora godishelgerna naturligtvis innebär en kraftig merförsäljning är konsumtionen jämn och stabil under året med en viss avmattning på sommaren.

– Men påsken är störst, den betyder massor. Den är större än julen. Och de senaste åren har vi haft en kraftig försäljningsökning kring halloween.

Produktionspuckeln till följd av den ökade efterfrågan till påsk är dock avklarad när vi besöker fabriken. Inne i tillverkningshallen doftar det sött av den knäcksmet som började blandas ihop redan klockan fem på morgonen. Företagets i särklass mest populära godissort är Jordnötsrutan men på produktionsschemat denna dag står det Äkta krokant. Rose-Marie guidar oss vant genom de olika faserna av tillverkningen.

– Recepten är hemliga. Vad vi däremot gärna berättar är den höga kvalitén vi har i vår ljusa mjölkchoklad med 35 procent kakao.

Den flytande chokladmassan levereras med bulkbil från Belgien och lagras sedan i stora tankar där det absolut viktigaste momentet är att hålla rätt temperatur.

– Det är A och O. Om man misslyckas med det blir chokladen grå och tråkig, säger Rose-Marie.

Den varma krokantsmeten plattas ut och skärs till små fyrkanter som rullar fram i en till synes ändlös ström på produktionsbandet.

– De är fina som tennsoldater, utbrister Rose-Marie entusiastiskt.

En varm chokladdusch väntar sedan, varefter avkylningen tar vid. Slutligen packas de färdiga blanka bitarna i tvåkiloskartonger och när arbetsdagen är slut har 122 000 godisbitar producerats.

Att slutprodukten håller måttet kan Rose-Marie Björkman försäkra:

– Vi äter ju massor när vi tar prover, säger hon och skrattar gott.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!