I Sörmland kontrollerades sammanlagt 105 lastbilar av polisen under förra veckans riktade insats. 65 av dem hade brister. Men den höga siffran är inte nödvändigtvis anmärkningsvärd.
– Det kan räcka med att det är ett sprucket reflexglas, så man ska inte dra för stora växlar just på det, säger Per Lange, processledare för polisens trafikverksamhet i region Öst där Sörmland ingår.
Kontrollerna genomfördes på europavägar och riksvägar i Sörmland där den tunga trafiken i regel kör.
Totalt 24 av de kontrollerade fordonen rapporterades för hastighetsöverträdelser. Ingen av dessa förare blev däremot av med körkortet.
– När det gäller tunga fordon så får de köra i 80 kilometer timmen med släp, och de har en spärr inlagd på drygt 90 kilometer i timmen så de kommer inte upp i högre hastigheter än så, säger Per Lange.
Sju lastbilar fick körförbud.
– Av varierande orsaker. Ett antal hade inte rätt däckutrustning, då finns det möjligheter att lösa det i närområdet men de får inte fara vidare till sin slutdestination innan dess.
Per Lange fortsätter:
– Sedan var det ett antal fordon som inte hade ordning på sina kör- och vilotider. I vissa fall handlade det om någon minut åt de ena eller andra hållet men det kan vara förenat med böter.
I Sörmland rörde det sig om 99 överträdelser gällande kör- och vilotider. En förare kan rapporteras för flera överträdelser och en överträdelse är alltså inte samma sak som att föraren behöver böta.
Utländska förare måste betala eventuella böter på plats innan de får åka vidare. I sådana fall kan polisen tillämpa så kallad klampning.
– Man sätter på ett stort hänglås på hjulet och då blir bilarna stående tills boten är betald, säger Per Lange.
Förutom ovan nämnda överträdelser upptäckte polisen även annan brottslighet under kontrollveckan i Sörmland. En anmälan gällande rattfylleri, samt en gällande drograttfylleri har upprättats.
Hur ser du på utfallet under den här veckan?
– Man ska nog inte se det som ett mått på hur det ser ut i samhället, då måste man ha ett längre perspektiv. Utfallet på en sådan här insatsvecka är i stort beroende av hur vi lyckas organisera och fördela resurser till just det här arbetet. Någon hade dag försvann 13 krockar på E4 så då fick vi syssla med det istället, säger Per Lange.