Inspektionen för vård och omsorg (Ivo) presenterade i november slutsatserna av sin fördjupade granskning av äldreomsorgen. Allvarliga brister konstaterades och kritik riktades mot samtliga regioner.
För Region Sörmlands del blev domen hård. På de fem äldreboenden som granskats fann Ivo exempel på patienter som nekats individuella läkarbedömningar, hur varken patienter eller närstående informerats om vilken vård som getts, liksom hur beslut om palliativ vård fattats i strid mot gällande regelverk.
På flera boenden konstaterades också brister i journalföringen. I många fall, menar Ivo, går det inte att följa vilken vård och behandling en patient har fått.
Senast den 15 januari ska regionerna redovisa vilka åtgärder man har vidtagit och vad man planerar att göra framöver.
Region Sörmland har nu lagt fram ett svar till myndigheten som ska klubbas vid regionstyrelsens sammanträde den 12 januari. Man instämmer i kritiken gällande bristande dokumentation, och menar att detta bidrar till att övriga brister ser värre ut än de faktiskt är.
Vad gäller exempelvis att informera patienter och anhöriga säger Marie Bennermo, chef för patientsäkerheten i Region Sörmland, att kommunikationen har varit bättre än vad som framgår av journalerna.
– Vår bedömning är att de har varit delaktiga, det kan de ha varit även fast det inte är tydligt i dokumentationen. Sedan kan det naturligtvis vara så att misstag har skett i början av pandemin, vilket vi beklagar.
Har ni sett några exempel på brister som inte handlar om dokumentation utan att beslut om vård faktiskt fattats över huvudet på människor?
– Det kan jag inte kommentera nu. Vi har pågående utredningar, men det är sådant vi får återkomma till.
Uppgifterna om att patienter nekats individuella läkarbedömningar – och att regionen utfärdat generella riktlinjer om att inte skicka äldre till sjukhus – slår man än en gång ifrån sig. Regionen riktar samtidigt kritik mot Ivo:s arbetssätt.
– Man generaliserar. Vi har 2 500 boende inom säbo på 63 boenden. Det är en liten andel av dem som granskats. Vi välkomnar tillsynen och ser allvarligt på den kritik vi fått. Det vi inte tar åt oss av är den här generella kritiken utifrån det begränsade underlaget.
– Som jag har sagt tidigare så kan det finnas patienter som inte fått en individuell bedömning, vilket vi i så fall beklagar. Men vår bedömning är att på det stora hela så har man fått det.
I skrivningen till Ivo presenteras en plan med påbörjade och planerade åtgärder för att komma tillrätta med de problem som regionen anser finns. Förbättringsåtgärderna handlar, enligt Marie Bennermo, främst om dokumentation och samverkan.
– Vi behöver se till att vi har gemensamma riktlinjer och rutiner mellan oss vårdgivare och kommunerna avseende exempelvis brytpunktssamtal och palliativ vård. Det handlar om att se över helheten avseende samverkan mellan region och kommun.
Har det inte funnits gemensamma rutiner kring det tidigare?
– Det finns rutiner i dag men vi ser att man, som alltid med jämna intervall, bör se över och eventuellt uppdatera och förtydliga de rutiner som finns om det eventuellt finns oklarheter.
Ivo planerar nya journalgranskningar under våren för att följa upp och kontrollera att vård ges utifrån individuella behov.