Rekal och ABECE testar nya marknader

2014 ser ut att bli året då det vänder för den svenska exporten. I alla fall enligt utrikesdepartementet, som spår en ökning med 24 procent de närmaste fem åren. Företagen ABECE i Nyköping och Rekal i Gnesta blickar nu mot nya tillväxtmarknader långt utanför Europas gränser.

SÖRMLAND2014-02-21 21:18

Allt började med en fråga från en av Gnestaföretaget Rekals anställda med kontakter i mellanöstern. Har ni funderat på att börja sälja i Kurdistan?

– Det är så långt ifrån vår marknad i dag att vi var fundersamma först. Men när vi började undersöka saken förstod vi att det finns en jättepotential. De har en ekonomi som ligger och gror och är på väg att börja blomstra, säger företagets vd Tomas Brucefors.

Rekals rengöringsmedel används bland annat i storkök och sjukvården.

Att få kök och sjukhus i irakiska Kurdistan att använda dem blir en lång process, på de flesta restauranger diskar man till exempel fortfarande för hand.Men regionens ekonomi växer snabbt. Rekals försäljning har accelererat och nu är det dags för nästa steg, att bygga en egen fabrik på plats i norra Irak.

– Det är väldigt kul att vara med ett så tidigt skede, man ser tydligt att det finns en växande marknad och det ger utveckling åt vårt bolag också, säger Brucefors.

Rekal är inte ensamma om att nappa på nya möjligheter utomlands. Enligt en rapport från Tillväxtverket finns störst potential för utlandssatsningar i just små- och mellanstora bolag, men de exportberoende företagen fick ordentligt med stryk under finanskrisen. 2012 föll exporten i Sörmland med sex procent, till 40 miljarder kronor. Jämfört med krisåret 2009 är det ändå en ökning med hela 122 procent, vilket ger en hint om hur djup svackan varit.

ABECE i Nyköping får uppemot 95 procent av sina intäkter genom export och drabbades därför hårt. Företaget tillverkar maskinsystem för produktion av takpannor i betong, en produkt så nischad att export tidigt blev ett måste. I december 2012 halverades bolaget sett till antal anställda. Nu låter de andra tillverka maskindelarna men monterar fortfarande själva, och har precis beviljats pengar från Tillväxtverket för att ta steget över till Brasilien.

– Det är ett jättestort land som haft en stor tillväxt och mycket husbyggande, vilket är det som driver efterfrågan på takpannor från våra kunder. Det finns en enorm potential, säger vd:n Erik Lindeberg.

Traditionellt sett görs takpannorna i Brasilien av lertegel, men det blir allt vanligare att behålla marken för odling och inte bryta upp den för lerans skull. Då kan ABECE:s betongplattor bli ett alternativ.

Sedan finanskrisen har tillväxtländerna Thailand och Sydafrika seglat upp som viktiga marknader för företaget. Nu tycker sig Lindeberg se ljus också där det förut var becksvart.

– Vi ser en återhämtning i marknader som tidigare varit viktiga, som England och USA. Det rör på sig ordentligt.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om