Den 1 juli 2018 infördes bonus-malus för nyare personbilar, husbilar, lätta lastbilar och lätta bussar. Bonus är ett stöd som ges om något av fordonen har en låg klimatpåverkan. Malus innebär i stället att fordonsskatten blir högre ju större påverkan på miljön fordonet har. Bonus-malus påverkar fordonsskatten under de första tre åren som fordonet är i trafik.
Trots att husbilar står stilla under stora delar av året har ägare till nya husbilar tvingats betala höga fordonsskatter, uppemot 30 000 kronor. En lösning för att sänka den höga skatten har varit att ställa av husbilen. Men fram till den sista februari i år var man tvungen att låta husbilen stå i 15 dagar efter en avställning innan man fick ställa på den igen – om man ville undvika att betala skatt för dagarna då husbilen varit avställd.
Nu har dock regeringen infört en ny regel som kompenserar de som inte använder sin husbil i trafik så ofta.
Karenstiden har nämligen sänkts till fyra dagar. Det innebär att om husbilen är påställd för trafik mellan fredag och söndag, och sedan nästkommande fredag till söndag, behöver ägaren inte betala någon fordonsskatt mellan måndagen och torsdagen eftersom husbilen då har varit avställd under fyra dagar. Skulle ägaren däremot ställa på husbilen redan på onsdagen tvingas hen betala skatt för alla dagar.
– Man insåg att husbilsägare hade för hög fordonsskatt i förhållande till hur mycket de körde. Därför fick Skatteverket i uppdrag av regeringen att ändra på regelverket, säger Mats Einarsson, verksamhetsutvecklare på Transportstyrelsen.
Med de nya reglerna tror Örjan Berg, på Haag och Carlsson bil i Nyköping, att försäljningen kommer att öka.
– Bonus-malus har varit ett rött skynke för att få folk att vilja köpa en ny husbil, vilket har hämmat nyförsäljningen. Det har rent ut sagt varit sjukt att en ägare till en husbil, som kanske går 600 mil per år, ska betala lika mycket i skatt som någon som kör en lastbil som släpper ut betydligt mer avgaser, säger Örjan Berg.
Han säger att lättnaden är välkommen och att hysterin kring att hitta en husbil som är satt i trafik före den 1 juli 2018 troligtvis inte kommer att vara lika stor framöver.
– Även om man har en förhöjd fordonsskatt på uppemot 30 000 kronor per år under de tre första åren, så blir kostnaden inte mer än drygt 70 kronor per dag när man har husbilen påställd. Det motsvarar en stor stark.
Även på Tumbo husvagnar och husbilar utanför Eskilstuna är man positivt inställd till regeringens beslut.
– Nu blir det billigare att ha husbil och att ställa av den när den inte används, så det är verkligen positivt. Det märks redan att folk har läst på och tagit till sig det nya regelverket, säger Cecilia Östling, marknadsansvarig på Tumbo.
Samtidigt är det inte bara guld och gröna skogar att ställa på och av ett fordon flera gånger om året.
– Det blir lite mer administration för husbilsägarna. Avin för fordonsskatten skickas ut på påställningsdagen och den innehåller skatt för hela perioden. Ställer man av fordonet efter exempelvis en vecka så ska man inte betala hela beloppet, men man får inte en ny avi för det. Då får man gå in bland e-tjänsterna på vår hemsida eller i vår app för att få reda på hur mycket man faktiskt ska betala, säger Mats Einarsson på Transportstyrelsen.