Närheten till havet och kontinenten är två återkommande argument för att flytta till Nyköping. På kommunens hemsida går det att läsa om Skavsta flygplats och den Sörmländska skärgården. I kommunens reklamkampanj, Bo i Nyköping har man spelat mycket på att kommunen har Östersjön som granne, bland annat genom bilder på lokala modeller vid Örstigsnäs.
– Den har utgått från att skapa en attraktivitet för Nyköping och bygger bland annat på ett bildmanér som är kännetecknade för kommunen. Det har tagits emot väldigt bra och vi vet att synligheten varit god, säger Marianne Rynefelt-Skog, kommunikatör på Nyköpings kommun.
Kampanjen Bo i Nyköping startade redan 2003. Dess svartvita bilder har sedan dess synts till vid E4 söder och norr om Nyköping. De har även synts på Stockholms tunnelbanestationer vid enstaka tillfällen.
Strängnäs kommun har till skillnad från Nyköping ingen kampanj för att marknadsföra kommunen.
– Vi tror att vår attraktionskraft är så stark att folk tittar på Strängnäs ändå, säger kommunalråd Jacob Högfeldt (M).
Högfeldt säger att kommunen arbetar extra mycket med boendeutbud, utbildning och besöksnäring för att få fler att flytta dit.
– Vår 44 mil långa strandlinje vid Mälaren är också en stark faktor när det gäller vår kommuns attraktionskraft, säger Högfeldt.
När det gäller besöksnäring så är Gripsholms slott, Arsenalen och Strängnäs domkyrka tre turistmål som lockat människor till staden genom åren.
– Vi har ett antal starka besöksmål och idag har vi även flera lokala mataktörer som lockar människor till vår kommun, berättar Högfeldt.
Destination Eskilstuna arbetar med att utveckla kommunens varumärke och turism. I november 2019 höll de i en visningshelg där både lokalbor och folk från andra orter fick se ett antal nya bostäder. På deras hemsida nämns Mälardalens högskola och stadens sportutbud som två goda skäl för att flytta till Eskilstuna.
Katrineholms kommun har tidigare marknadförts sig med tidningen Nyinflyttad som alla nya Katrineholmare fått hem i brevlådan. Nyligen har de gjort om tidningen till en digital version.
– Vi har gjort om konceptet och blivit mer digitala med tydligare information på katrineholm.se och turistwebben. Alla nyinflyttade får ett vykort med en välkomsthälsning och erbjudande om att hämta en gåvopåse på turistinformationen, säger Marie Moqvist, kommunikatör på Katrineholms kommun och fortsätter:
– I gåvopåsen får man några presentkort, ett välkomstbrev, kommuninformation, erbjudanden och profilprodukter.
Förra året ökade befolkningen i alla sörmländska kommuner, förutom i Flen, Vingåker och Oxelösund. Trosa hade den tredje största procentuella folkökningen i Sverige 2019, enligt siffror från SCB.
I Flen minskade befolkningen med 120 invånare 2019, jämfört med året innan. Kommunen använder sociala medier och sin hemsida för att informera människor om vad Flen har att erbjuda.
– Vi har även en kommuntidning. I den informerar vi alla boende i Flen, men även de som har fritidshus här om aktuella händelser, berättar Amanda Sundström, kommunikationsstrateg på Flens kommun.
Närheten till naturen och kommunikationsmöjligheterna med tåg är någonting som kommunen har skyltat med i sin marknadsföring.
– Från Flen kan man snabbt ta sig med tåg till Stockholm, men även till andra städer som Linköping och Västerås, säger Sundström.