– Nu behöver vi se över alla intäkter, så klart och alla regioner har en svår situation just nu. Sedan har inte Movingo-biljetterna höjts en enda gång sedan starten 2017, så därav finns det anledning att höja priset och det är nog något man borde ha sett över tidigare. Likadant är det med enkelbiljetterna som inte heller höjts sedan de infördes, säger Monica Johansson.
Förslaget innebär att en periodbiljett på Mälartåg blir 7,5 procent dyrare nästa år, medan priset på en enkelbiljett höjs med 5 procent, något SVT Sörmland var först med att berätta.
Utifrån nuvarande prislista skulle justeringen innebära att tågpendlare som köper periodkort för hela Mälardalsregionen får höjda kostnader på 240 kronor i månaden, medan en helgresenär mellan Eskilstuna och Stockholm får räkna med att hosta upp åtta kronor mer för en enkelbiljett.
Även priset på de rabatterade biljetterna för studenter justeras upp.
Just biljettpriserna för de med lägst inkomster har varit en omdebatterad fråga sedan ägarbytet för tågtrafiken i Mälardalen ägde rum 2021. Då försvann den tidigare pensionärsrabatten på tågen. Också den tidigare möjligheten för vuxna att resa tillsammans med två barn upp till 15 år på en och samma biljett justerades, så att erbjudandet nu endast kommit att gälla barn upp till sex år.
Johansson säger att hon förstår att de borttagna rabatterna varit kännbara för vissa grupper, men påtalar att frågan också beror på kompromisser med övriga regioner.
– Jag har sagt tidigare att man måste fortsätta se över olika rabatter. Men en ingång i det här är också att det ska vara ett så enkelt biljettsystem som möjligt, så att man vet säkert vad saker och ting kostar.
Ser du en risk för att de nya priserna kan slå hårdare mot vissa grupper?
– Vi har tittat på det och tror att vi har hittat en väg som är rätt. Vi höjer inte jättemycket nu men höjer ändå. Vi tror inte det ska ha någon effekt på resandet. Men det är klart att alla prishöjningar slår mot hushållen.
Förslaget på nya biljettpriser har tagits fram av Mälardalstrafiks styrelse och ska nu klubbas av samtliga sex regioner som gemensamt äger bolaget.