Under förberedelserna inför byggandet av Ostlänken har det visat sig att snabbjärnvägen riskerar att bli ordentligt mycket dyrare än vad regeringen har budgeterat för. De 54 miljarderna kommer inte att räcka bland annat på grund av att fler tunnlar behöver anläggas och att arbetet med förorenad mark blir dyrare än beräknat.
Enligt Trafikverkets beräkningar ser kostnaderna i nuläget ut att landa på cirka 64 miljarder kronor. Och det är ändå kostnaden för det billigare alternativet med en maxhastighet på 250 kilometer i timmen i stället för 320 som tidigare var planen.
– Vår utgångspunkt är 250 kilometer i timmen, tills politiken säger något annat, säger Einar Schuch, regional direktör vid Trafikverket.
Regeringen har ännu inte sagt något i hastighetsfrågan och det är oklart om den kommer att göra det. Tills vidare planerar alltså Trafikverket för en järnväg för 250 kilometer i timmen.
På torsdagen hölls ett möte där Trafikverket diskuterade hur kostnaderna ska kunna sänkas tillsammans med kommunstyrelsernas ordföranden i de berörda kommunerna.
– Vi vill titta på var vi kan hitta besparingar. Vi tror att vi gör det bättre tillsammans, säger Einar Schuch.
Nyköpings kommunalråd Urban Granström var med på det första mötet.
– Det finns inga konkreta förslag än hur vi ska spara pengar, säger han.
Han är ser dock ingen fara med att arbetet med Nyköpings resecentrum, som är först ut i Nyköpings kommun, ska försenas av Trafikverkets besked.
– Nej, resecentrum är jag inte ett dugg orolig över.
Einar Schuch tror inte heller att det aktuella kostnadsläget behöver innebära några större förseningar för Ostlänken.
– Det är vår utgångspunkt i dag. Det är sagt att Ostlänken ska vara klar mellan 2033 och 2035 och det kanske är mer troligt att det blir 2035, men det finns inga skäl att säga att det drar över mer än så.
På torsdagen uppvaktade Sörmlands landshövding, Liselott Hagberg, tillsammans med andra landshövdingskollegor infrastrukturministern för att kräva mer resurser till länsstyrelsernas arbete med Ostlänken och övriga höghastighetsbanan. Einar Schuch bekräftar att länsstyrelsernas arbete är avgörande för Ostlänken.
– I normala fall ingår den här typen av arbete i deras anslag. Men när det är ett så stort projekt som Ostlänken, det är gigantiskt, ryms det inte. Vi är väldigt beroende av att de är med i arbetet.