Köerna till operation på Mälarsjukhuset rekordlånga

Väntan till många planerade operationer är extremt lång. I augusti hade mer än hälften av alla som köar till Mälarsjukhuset för någon form av kirurgi väntat 90 dagar eller längre. Många erbjuds att åka till annat län för sin lagstadgade rätt, men få tackar ja. Och många privata vårdgivare väljer bort patienter.

Operationsverksamheterna inom Region Sörmland får tills vidare fortsätta använda hyrpersonal till viss del, för att inte väntetiderna ska bli ännu längre.

Operationsverksamheterna inom Region Sörmland får tills vidare fortsätta använda hyrpersonal till viss del, för att inte väntetiderna ska bli ännu längre.

Foto: Bertil Ericson / TT

Sörmland2023-10-09 19:19

Enligt lag har du rätt att få en operation eller åtgärd i specialistvården inom 90 dagar efter beslut om behandling. 

I augusti fick en av två svenskar (50 procent) den operation de väntat på inom vårdgarantins tidsgränser. Region Sörmlands siffror hamnar under rikssnittet med 47 procent, och Mälarsjukhuset klarade ännu sämre att följa lagen. Här lyckades sjukhuset bara ge 46 procent av de väntande patienterna sin planerade operation i tid.

Det här är en ytterligare försämring av läget sedan tidningen för ett halvår sen granskade väntetiderna i vården. Då var rikssiffran 61 procent, Sörmland fixade 58 procent av operationerna i tid och Mälarsjukhuset 56.

undefined
Längst behöver de äldsta patienterna vänta på operation på Mälarsjukhuset. Nästan nio av tio patienter äldre än 85 år behövde enligt statistiken för augusti i år köa tre månader eller längre.

I snitt hade patienterna i kö för operation på Mälarsjukhuset väntat i 100 dagar i augusti. Björn Persson, chef för Region Sörmlands division kirurgi, menar att viss förklaring till de rekordlåga siffrorna kan härledas till sommaren. 

– Operationsköerna blir alltid längre sommartid, när vi måste ha lite mindre bemanning. Någon djupare analys av de färska siffrorna har jag inte hunnit göra.

Du sa i våras att ni var på väg att vända på siffrorna?

– Vi har fortfarande problem inom flera områden, och det delar vi med många kollegor i landet. Under pandemin prioriterades livshotande fall, och köerna till icke akuta operationer växte. 

De köer som Mälarsjukhuset fortsatt har mest problem att få bukt med är till operation av grå starr, till utprovning av hörapparat och till ortopedi; framför allt ryggoperationer.

– Många av problemen beror på personalbrist. Det är ont om ögonkirurger och det råder stor brist på specialistsköterskor till operation och anestesi. 

undefined
Viss privat vård finns att tillgå i Sörmland, men de flesta patienter som fått vänta länge på operation och erbjuds få åka utomläns om de vill få hjälp snabbare hänvisas till Stockholm. Björn Persson, divisionschef kirurgi Region Sörmland, konstaterar att majoriteten ändå väljer att inte lämna kön på Mälarsjukhuset. "Man ska vara lätt, pigg och frisk för att få hjälp av de privata."

Men regionen jobbar, enligt Björn Persson, hårt med rekrytering och med att behålla den personal man har. Och operationsverksamheterna får till viss del fortsätta använda hyrpersonal tills vidare.

–Tillgängligheten är i högsta grad prioriterad. Det är vårt viktigaste område, och vi låter inte ekonomin styra oss här. Vårdgarantin ska vi klara.

Arbetsgivar- och branschorganisationen Vårdföretagarna anser att regionerna borde ta mer hjälp av privata vårdgivare för att korta köer och klara vårdgarantin.

– Varför använder man inte den kapacitet som finns för att komma till rätta med köerna? säger Karin Elinder, sjukvårdsexpert hos Vårdföretagarna till Dagens medicin.

Enligt Björn Persson hänvisar Sörmland alla patienter som fått vänta mer än tre månader på operation till privata vårdgivare.

– Men många tackar nej. Och vad värre är, många privata vårdgivare tar inte emot vilka patienter som helst. Man ska vara lätt, pigg och frisk för att få komma till externa aktörer. De gamla och sjuka blir kvar i våra köer.

undefined
Operationsverksamheterna inom Region Sörmland får tills vidare fortsätta använda hyrpersonal till viss del, för att inte väntetiderna ska bli ännu längre.

– Du förstår vad vår personal har att välja mellan: Att jobba lördag natt, jul och nyår med de sjukaste patienterna på våra sjukhus – eller att arbeta måndag till fredag med pigga och friska patienter på ett privat vårdföretag. Vi måste ta emot alla, dygnet runt, årets alla dagar. Och vi gör allt vi kan för att alla ska få vård i tid.

Siffrorna, sammanställda av Sveriges kommuner och regioner, SKR, är ett genomsnitt av alla typer av operationer och åtgärder – förutom akuta – hos alla typer av specialister. Augustistatistiken är den senast tillgängliga.

Den svenska vårdgarantin

Vårdgarantin är en lagstadgad rättighet, patienter ska:

Få kontakt med primärvården inom 0 dagar. Visar telefontillgängligheten.

Få en medicinsk bedömning inom 3 dagar.  Av legitimerad personal.

Få ett förstabesök i den specialiserade vården inom 90 dagar.

Få en operation eller annan åtgärd inom den specialiserade vården inom 90 dagar efter beslut om behandling.

Om en vårdenhet inte kan erbjuda en tid inom tidsgräns ska personen informeras och erbjudas vård hos en annan vårdgivare. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!