Köerna till operation pÄ MÀlarsjukhuset rekordlÄnga

VÀntan till mÄnga planerade operationer Àr extremt lÄng. I augusti hade mer Àn hÀlften av alla som köar till MÀlarsjukhuset för nÄgon form av kirurgi vÀntat 90 dagar eller lÀngre. MÄnga erbjuds att Äka till annat lÀn för sin lagstadgade rÀtt, men fÄ tackar ja. Och mÄnga privata vÄrdgivare vÀljer bort patienter.

Operationsverksamheterna inom Region Sörmland fÄr tills vidare fortsÀtta anvÀnda hyrpersonal till viss del, för att inte vÀntetiderna ska bli Ànnu lÀngre.

Operationsverksamheterna inom Region Sörmland fÄr tills vidare fortsÀtta anvÀnda hyrpersonal till viss del, för att inte vÀntetiderna ska bli Ànnu lÀngre.

Foto: Bertil Ericson / TT

Sörmland2023-10-09 19:19

Enligt lag har du rĂ€tt att fĂ„ en operation eller Ă„tgĂ€rd i specialistvĂ„rden inom 90 dagar efter beslut om behandling. 

I augusti fick en av tvÄ svenskar (50 procent) den operation de vÀntat pÄ inom vÄrdgarantins tidsgrÀnser. Region Sörmlands siffror hamnar under rikssnittet med 47 procent, och MÀlarsjukhuset klarade Ànnu sÀmre att följa lagen. HÀr lyckades sjukhuset bara ge 46 procent av de vÀntande patienterna sin planerade operation i tid.

Det hÀr Àr en ytterligare försÀmring av lÀget sedan tidningen för ett halvÄr sen granskade vÀntetiderna i vÄrden. DÄ var rikssiffran 61 procent, Sörmland fixade 58 procent av operationerna i tid och MÀlarsjukhuset 56.

undefined
LÀngst behöver de Àldsta patienterna vÀnta pÄ operation pÄ MÀlarsjukhuset. NÀstan nio av tio patienter Àldre Àn 85 Är behövde enligt statistiken för augusti i Är köa tre mÄnader eller lÀngre.

I snitt hade patienterna i kö för operation pĂ„ MĂ€larsjukhuset vĂ€ntat i 100 dagar i augusti. Björn Persson, chef för Region Sörmlands division kirurgi, menar att viss förklaring till de rekordlĂ„ga siffrorna kan hĂ€rledas till sommaren. 

– Operationsköerna blir alltid lĂ€ngre sommartid, nĂ€r vi mĂ„ste ha lite mindre bemanning. NĂ„gon djupare analys av de fĂ€rska siffrorna har jag inte hunnit göra.

Du sa i vÄras att ni var pÄ vÀg att vÀnda pÄ siffrorna?

– Vi har fortfarande problem inom flera omrĂ„den, och det delar vi med mĂ„nga kollegor i landet. Under pandemin prioriterades livshotande fall, och köerna till icke akuta operationer vĂ€xte. 

De köer som MÀlarsjukhuset fortsatt har mest problem att fÄ bukt med Àr till operation av grÄ starr, till utprovning av hörapparat och till ortopedi; framför allt ryggoperationer.

– MĂ„nga av problemen beror pĂ„ personalbrist. Det Ă€r ont om ögonkirurger och det rĂ„der stor brist pĂ„ specialistsköterskor till operation och anestesi. 

undefined
Viss privat vÄrd finns att tillgÄ i Sörmland, men de flesta patienter som fÄtt vÀnta lÀnge pÄ operation och erbjuds fÄ Äka utomlÀns om de vill fÄ hjÀlp snabbare hÀnvisas till Stockholm. Björn Persson, divisionschef kirurgi Region Sörmland, konstaterar att majoriteten ÀndÄ vÀljer att inte lÀmna kön pÄ MÀlarsjukhuset. "Man ska vara lÀtt, pigg och frisk för att fÄ hjÀlp av de privata."

Men regionen jobbar, enligt Björn Persson, hÄrt med rekrytering och med att behÄlla den personal man har. Och operationsverksamheterna fÄr till viss del fortsÀtta anvÀnda hyrpersonal tills vidare.

–TillgĂ€ngligheten Ă€r i högsta grad prioriterad. Det Ă€r vĂ„rt viktigaste omrĂ„de, och vi lĂ„ter inte ekonomin styra oss hĂ€r. VĂ„rdgarantin ska vi klara.

Arbetsgivar- och branschorganisationen VÄrdföretagarna anser att regionerna borde ta mer hjÀlp av privata vÄrdgivare för att korta köer och klara vÄrdgarantin.

– Varför anvĂ€nder man inte den kapacitet som finns för att komma till rĂ€tta med köerna? sĂ€ger Karin Elinder, sjukvĂ„rdsexpert hos VĂ„rdföretagarna till Dagens medicin.

Enligt Björn Persson hÀnvisar Sörmland alla patienter som fÄtt vÀnta mer Àn tre mÄnader pÄ operation till privata vÄrdgivare.

– Men mĂ„nga tackar nej. Och vad vĂ€rre Ă€r, mĂ„nga privata vĂ„rdgivare tar inte emot vilka patienter som helst. Man ska vara lĂ€tt, pigg och frisk för att fĂ„ komma till externa aktörer. De gamla och sjuka blir kvar i vĂ„ra köer.

undefined
Operationsverksamheterna inom Region Sörmland fÄr tills vidare fortsÀtta anvÀnda hyrpersonal till viss del, för att inte vÀntetiderna ska bli Ànnu lÀngre.

– Du förstĂ„r vad vĂ„r personal har att vĂ€lja mellan: Att jobba lördag natt, jul och nyĂ„r med de sjukaste patienterna pĂ„ vĂ„ra sjukhus – eller att arbeta mĂ„ndag till fredag med pigga och friska patienter pĂ„ ett privat vĂ„rdföretag. Vi mĂ„ste ta emot alla, dygnet runt, Ă„rets alla dagar. Och vi gör allt vi kan för att alla ska fĂ„ vĂ„rd i tid.

Siffrorna, sammanstĂ€llda av Sveriges kommuner och regioner, SKR, Ă€r ett genomsnitt av alla typer av operationer och Ă„tgĂ€rder – förutom akuta – hos alla typer av specialister. Augustistatistiken Ă€r den senast tillgĂ€ngliga.

Den svenska vÄrdgarantin

VÄrdgarantin Àr en lagstadgad rÀttighet, patienter ska:

FÄ kontakt med primÀrvÄrden inom 0 dagar. Visar telefontillgÀngligheten.

FĂ„ en medicinsk bedömning inom 3 dagar.  Av legitimerad personal.

FÄ ett förstabesök i den specialiserade vÄrden inom 90 dagar.

FÄ en operation eller annan ÄtgÀrd inom den specialiserade vÄrden inom 90 dagar efter beslut om behandling.

Om en vĂ„rdenhet inte kan erbjuda en tid inom tidsgrĂ€ns ska personen informeras och erbjudas vĂ„rd hos en annan vĂ„rdgivare. 

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!