Som tidningen tidigare skrivit har leveransen av de nya tåg som landstingen beställt försenats med cirka ett år på grund av alla juridiska turer kring upphandlingen. Den 11 maj slog Förvaltningsrätten i Stockholm fast att upphandlingen gått rätt till och den domen har nu vunnit laga kraft. Det innebär att den schweiziska tågtillverkaren Stadler kan inleda produktionen av de 33 nya regionaltågen för Mälartrafiken, en order som kostar de berörda landstingen 3,5 miljarder kronor.
– Nu är det full fart, nu börjar vi jobba på riktigt, säger Stefan Kallin, vd på Transitio, det bolag som kommer äga och sedan hyra ut de nya tågen.
– Avtalen med Stadler är på plats och nu ska vi sätta oss ned och titta på vad förseningen innebär. Jag vågar inte svara på om det går att komma ikapp, det enda man kan säga är att leveranstiden inte får äventyra kvaliteten på tågen.
Under torsdagen visades modeller och bilder av de nya tågen upp för besökarna på Mälartinget som hålls i Västerås. Modellen som Stadler ska bygga är en variant av ett tåg som går i trafik i bland annat Schweiz, Österrike och Tyskland. Det har två våningar och en marschfart på 200 kilometer i timmen. Inredningen är anpassad för arbets- och vardagsresor med fällbara bord, eluttag och wifi.
Cirka 300 politiker, tjänstemän och opinionsbildare fanns på plats i Västerås för att ta del av nyheterna på tågområdet. Förutom de nya regionaltågen handlar det om det trafikavtal som börjar gälla i december och som bland annat innebär utökad trafik med fler avgångar.
Monica Johansson, (S), ordförande i Sörmlands kollektivtrafikmyndighet, medverkade under presentationen och var mycket nöjd med utfallet.
– Det känns jättebra att vi efter den här väldigt långa processen nu kan gå vidare på riktigt. De första egna tågen kommer att vara på plats första kvartalet 2019, kanske tidigare. För Sörmlands del är det här jätteviktigt för att länet ska kunna utvecklas till en hållbar och attraktiv plats där man både kan leva och verka, säger hon.