Så stora är utsläppen vid elbilstillverkning

Svenska miljöinstitutet, (IVL) har granskat klimatpåverkan vid framställningen av elbilsbatterier och utsläppen är fortsatt höga.

Utsläppen från tillverkningen av batterier till elbilar har minskat men är fortsatt kvar på höga nivåer.

Utsläppen från tillverkningen av batterier till elbilar har minskat men är fortsatt kvar på höga nivåer.

Foto: Lars Pehrson/SvD/TT

Sörmland2019-12-25 12:36

Vid en tidigare rapport, från 2017, visade det sig att den klimatpåverkan som uppstod vid tillverkning av batterierna motsvarade många års utsläpp av en dieselbil.  

Den nya rapporten har fördjupat sig i var den största klimatpåverkan vid tillverkningen kommer från.

– Både i den förra och i den här rapporten har vi fokuserat på den senaste och mest transparenta datan. För det tidigare högre spannet gällde att elen som användes i batterifabrikerna hade en hög andel fossilt inslag, säger Lisbeth Dahllöf, forskare och projektledare på IVL Svenska Miljöinstitutet.

Enligt den nya rapporten har utsläppen från tillverkningen minskat med nästa hälften. Från 150-200 koldioxidekvivalenter per kilowatttimme batterikapacitet till mellan 61-106 kilo koldioxidekvivalenter per producerad kilowattimme batterikapacitet. 

Framför allt har utsläppen minskat genom att framställningen sker med mindre fossildriven el men även att batterifabrikerna blivit större och kör för full produktion, något som gör att det går åt mindre el för varje producerad enhet. 

Forskarna efterfrågar mer underlag gällande miljöpåverkan kopplad till de metaller som används vid framställningen av elbilsbatterier. De vill även se bättre spårbarhet för att säkerställa att det finns en hållbar produktion i försörjningskedjan. 

Ska tillverkningen av elbilsbatterier bli ännu mer effektiv menar forskarna att det krävs lägre utsläpp vid brytningen av metallerna samt vid upparbetningen av grundråvarorna.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!