Antalet bilar fortsätter att öka i Sörmland år efter år. Liksom i hela riket.
De senaste 20 åren har antalet inregistrerade fordon i Sörmland ökat med nästan 30 000. Största ökningen med över 10 000 fordon återfinns i Eskilstuna och Torshälla, medan Strängnäs och Nyköping ökar med 5 000 fordon vardera. Katrineholm ökar också men "bara" med 2 770 fordon.
I Eskilstuna märks ökningen genom köer på Västergatan eller på Västerleden vid de kritiska tidpunkterna på morgonen och på eftermiddagen.
– Detta är inget unikt för oss. Alla större städer brottas med samma problem, säger Petter Skarin, trafikplanerare i Eskilstuna, som understryker betydelsen av att man försöker höja blicken för att få perspektiv i frågan.
– Vi kan inte skapa ökade förutsättningar för biltrafiken utan att det blir kontraproduktivt, säger han. Ökar vi framkomligheten kommer också biltrafiken öka.
– Det är samtidigt viktigt att vi inte bygger för tajt i centrala delarna av staden eftersom vi kanske måste vara beredda på att skapa utrymmen för förflyttningar...
Det kanske inte blir linbanor, kanske heller inte spårvagnar som Lund nyligen startat, men det kan bli tal om en annan sorts busstrafik.
– Jag vet att Malmö nu satsar på en sorts bussar som är 24 meter långa och där kanske vi befinner oss om 20 år.
I Strängnäs utgör Tosteröbron en flaskhals som ställer till med köer. I alla fall mellan klockan 8 och 8.30.
– Vi har flera privata skolor och förskolor och några kommunala och många föräldrar tror att man måste skjutsa barnen fram till skoldörrarna, säger Anders Ekman, stadsmiljöchef.
Att geografin ser ut som den gör är inte så mycket att göra något åt.
– Jag tycker verkligen att vi har fantastiskt fina cykelbanor till och från skolorna numera. Men vi har väldigt få som cyklar på dem.
Äldre problem med Kilenrakan är historia. Här finns numera en rad rondeller och trafikanterna anpassar sig efter dem.
Att Strängnäs växer så det knakar om det märker stadsmiljöchefen på flera sätt. Samtidigt tycker han att trafiken flyter på bra i de flesta delarna av kommunen. Det är sex sommarveckor som det är bekymmer med parkeringsplatser i Mariefred.
I Nyköping står man också inför ganska stora förändringar i trafiken när Nyköpings resecentrum ska skapas.
För att byggandet alls ska kunna äga rum stängs den livligt trafikerade Brunnsgatan av och nuvarande järnvägsbron rivs.
Dessutom behöver man titta på hur man löser den östra infarten från E-4:an in till Nyköping.
– Vi ser att biltrafiken ökar, det följer med att vi blir fler invånare. Men med allt arbete gäller att försöka ta ett brett grepp för att tillgodose allas behov, både bilister, cyklister och fotgängare, säger Magnus Bäckmark, trafikplanerare i Nyköping.
I Katrineholm kan det också bildas köer vid vissa tidpunkter. Men infrastrukturchefen Johnny Ljung menar att man nu satsat på att bygga bort problemen.
– Katrineholm vann NTF:s Guldtriangeln för vårt arbete, säger han och pekar på den nya genomfarten, som trots två nya samspelsytor, en sänkt hastighet från 50 till 40, upphöjda cykelöverfarter och flera rondeller inte bromsar upp trafikflödet nämnvärt.
Åtgärderna för med sig att trafikanterna väljer andra vägar.
– Vi hade ett snitt på över 13 700 fordon per dygn på Vasavägen före ombyggnationerna som inleddes 2016. Nu ligger det på strax över 6 700, enligt den allra senaste mätningen.
– Vi är på rätt väg.
Fakta
Kommun/ Totalt antal fordon/ andel per tusen invånare inom parentes.
Vingåker: 2001: 4647 (509), 2010: 4752 (533), 2020:5198 (572). Gnesta: 2001: 4874 (498), 2010: 5111 (494), 2020: 5828 (512). Nyköping: 2001: 24 124 (490), 2010: 26 073 (506), 2020: 29 321 (517). Oxelösund 2001:4 864 (443), 2010: 5260 (471), 2020: 5895 (491). Flen 2001: 8 107 (495), 2010: 8018 (500), 2020: 8614 (519). Katrineholm 2001:14 507 (448), 2010: 14 946 (461), 2020: 17 277 (496). Eskilstuna 2001: 39 013 (438), 2010: 42 352 (441), 49 871 (466). Strängnäs 2001: 14 296 (479), 2010: 16 157 (498), 2020: 19 730. (538) Trosa 2001: 5 009 (484), 2010: 5862 (511), 2020: 7421 (532). Hela länet 2001: 119 441 (464), 2010: 128 531 (475), 2020: 149 155 (500). Hela Sverige 2001: 4 018 533 (451), 2010: 4 335 182 (461), 2020: 4 987 570 (482).
Källa: SCB och Transportstyrelsen.