Semester på hemmaplan gagnar båtlivet

Den svenska båtbranschen står stark trots coronapandemin. I strand- och kustrika Sörmland, med stort båtbestånd, vill många snarare komma i sjön tidigt i år.

Mats Eriksson, vd på branschorganisationen Sweboat,  tror att de begränsningarna i rörlighet som coronakrisen för med sig gör att många kommer att välja båtsemester i sommar.

Mats Eriksson, vd på branschorganisationen Sweboat, tror att de begränsningarna i rörlighet som coronakrisen för med sig gör att många kommer att välja båtsemester i sommar.

Foto: Joakim Serrander

Sörmland2020-04-23 04:30

– Visst har vi en tidig vår, men det känns som att det snurrar på bra ändå. Vår näringsgren har än så länge varit hyfsat förskonad från varsel. Begagnat och mindre nya båtar omsätts snabbt och vi vet att både service och eftermarknad går för fullt, säger Mats Eriksson, vd på Sweboat – Båtbranschens riksförbund.

Han tror att de begränsningarna i rörlighet som coronakrisen för med sig gör att många kommer att välja båtsemester i sommar.

– Även om man ligger i en gästhamn så håller man det avstånd mellan varandra som Folkhälsomyndigheten rekommenderar. 

Med corona i åtanke har Sweboat tillsammans med flera basorganisationer tagit initiativ till webbsidan Upplev båtlivet - med extra hänsyn och säkerhet i sommar. Syftet är att visa på allt det fina med att vara på sjön i en fritidsbåt, med extra fokus på hänsyn och ansvar.

– Vi har 1 miljon båtar i Sverige och 2,5 miljoner människor är ute i fritidsbåt varje sommar. Vi vill locka fler till sjön och vår vision är att båtlivet ska vara lättillgängligt för alla. Samtidigt ska vi undvika onödiga risker så att vi inte belastar sjukvården i onödan, säger Mats Eriksson.

Bo och sonen Johan Eriksson, som driver Norrby marin i närheten av Björsund, har varit med om en stark tillväxtresa sedan starten 2011. De säljer nya och begagnade motorbåtar och erbjuder vinterförvaring, service och reparationer. 

– De flesta som lämnar sin båt här över vintern väljer också service. Allt fler vill ha en helhetslösning och många önskar att få båten sjösatt så att de bara kan kvittera ut nycklarna och köra, säger Bo Eriksson.

De säljer mellan 80–100 nya båtar om året och tror inte att 2020 ska bli ett undantag.

– Vi har ett tacksamt segment i utbudet där vår volymförsäljning består av båtar som är mellan 4.40–4.80 meter långa. Det är helt enkelt mycket båt för pengarna och så är de trailerbara med b-körkort, säger Bo Eriksson och fortsätter:

– Det kan låta lite kaxigt, men vi kan inte sälja så mycket mer. Vi behöver också tid på oss för att montera ihop alla ekipage.

I samband med att årets båtmässa, Allt för sjön, valde att stänga i förtid i mitten av mars upplevde Norrby marin en kort svacka. Men det tog inte lång tid innan det kom igång igen.

– Vi har flera ben att stå på och skulle båtförsäljningen gå ner till noll klarar vi oss ändå.

Förra året såldes cirka 22 000 nya fritidsbåtar i Sverige, vilket är en fördubbling på tio år. Majoriteten utgörs av motorbåtar med utombordsmotorer, varav en stor del är svensktillverkade båtar.

– De flesta inser nog att de inte kommer utomlands i sommar och då tror vi att en del väljer att lägga pengarna på en båt i stället och det har vi så klart inget emot, säger Bo Eriksson.

Han tror att rådande kris kan påskynda tvekande båtköpare att slå till.

– Ja, för de som gått och velat om båt kanske det här gör att de tippar över på "rätt" sida. Är man en familj som planerat för en utlandsresa i sommar räcker de pengarna ganska långt för ett båtköp, säger Bo Eriksson.

Erik Berg, på Oxelösunds båt och motor, har ett liknande resonemang.

– Vi har en känsla av att många kommer att använda sin båt mer än vanligt i år och det märks att folk vill komma i sjön tidigt, säger Erik Berg som driver marinan med sin bror Daniel Berg.

Förutom service och reparationsarbeten säljer de nya utombordare och förmedlar begagnade båtar.

– Det kan låta lite konstigt men för oss känns det som vanligt. Vi har pausat båtförmedlingen under en period, men den biten kan snart vara igång igen.

De har märkt av en uppgång av service- och verkstadsjobb och Daniel Berg tror att många vill försäkra sig om att kunna nyttja båten när det är semester på hemmaplan som gäller.

Liksom Bo Eriksson på Norrby marin tror Erik Berg att coronakrisen kommer att medföra en oväntad fördel för landets båtägare. Nämligen den att stölderna av båtar och främst utombordsmotorer kommer att minska.

– Det är jag säker på. Organiserade stöldligor får svårare att resa in i landet och det går inte att föra ut varor som tidigare. Även om vi får sälja nya motorer på grund av försäkringsärenden är det en positiv effekt för alla, säger Erik Berg och fortsätter:

– Jag tror att vi verkar i en bransch som gagnas av krisen snarare än tvärtom. Vi har massor att göra. Det ringer dagligen människor som vill ha hjälp att sjösätta för att komma ut och gömma sig i sina sommarstugor, säger han.

Upplev båtlivet

Några råd i linje med allmänna rekommendationer:

• Stanna hemma om du känner symtom på feber, snuva och hosta.

• Tänk på att verkligen försöka minimera alla skaderisker i ditt båtliv.

• Minimera antalet ombord till en "trygg grupp" som den närmaste familjen.

• Tvätta händerna ofta med tvål och ha handsprit med ombord.

• Lägger du till i gästhamn, följ hamnens rekommendationer.

• Välj gärna naturhamnar.

• Håll avstånd på bryggor och i land.

• Håll avstånd mellan båtarna i hamn.

Källa: upplevbatlivet.se

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!