SJ tycker redan de ber om ursäkt – nästan dagligen

Regionstyrelsen ordförande Monica Johansson (S) kräver att resenärerna får en ursäkt av SJ:s ledning. Presschefen på SJ tycker de gör det nästan dagligen.

SJ:s presschef tycker att ledningen ber om ursäkt till resenärer varje dag.

SJ:s presschef tycker att ledningen ber om ursäkt till resenärer varje dag.

Foto: Eskilstuna kuriren/SJ

Sörmland2021-12-02 21:15

– Vi beklagar och ber om ursäkt nästan varje dag och som du hör sitter jag här och säger det till dig nu.

SJ för även en dialog med Mälardalstrafik.

– När det var som mest intensiv så hade vi dagliga avstämningar och där har vi också bett om ursäkt. Så det får stå för henne. 

Fram till den 26 november hade SJ planerade inställda tåg på grund av problemen med det nya planeringsverktyget och Tobbe Lundell bekräftar sedan att de sedan hävdat att tåg ska gå. Att de ställts in beror på fler orsaker än bara planeringsverktyget.

– Det har tillkommit väldigt snabba problem. Sjukskrivningar, fordonsskador och i början av veckan så hade vi stora infrastrukturproblem, säger han.

Regionstyrelsen ordförande tappar förtroendet för SJ. Hur ser du på det?

– Det förstår jag och det förstår jag att många gör för det här är inte okej. Vi har en uppförsbacke och ska givetvis komma tillrätta med problemen och återupprätta förtroendet.

Är planeringsverktygsproblemet löst nu?

– Även om vi har löst så att vi har en bemanning på avgångarna så har vi dåliga marginal. Blir det en sen sjukskrivning, kan det bli en sen inställning.

För de som fortsätter gå till tåget. Vad har du att säga till dem? 

– Jag är uppriktigt bedrövad själv och beklagar att vi inte kunnat leverera bättre. Jag uppmanar alla som planerar att resa att hålla utkik i vår trafikinformation

Tidningen ville prata med Vd. Hon var upptagen och bemötandet av kritiken hade fått vänta ett par dagar.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!