– Vi är överens över regiongränserna och över partigränserna.
Det säger regionrådet Monica Johansson (S). Det hon talar om är "Storregional systemanalys 2020", ett dokument som var uppe på regionstyrelsens bord i tisdags. Bakom den kryptiska titeln döljer sig ett gemensamt arbete mellan sju län i Mälardalsområdet – Sörmland, Stockholm, Uppsala, Västmanland, Örebro, Östergötland och Gotland.
Tillsammans pekar länen ut vilka infrastruktursatsningar de anser vara mest angelägna för regionen och i förlängningen även för hela landet. Det handlar om att skapa goda förutsättningar för pendling och därmed för en förstorad arbetsmarknad, om att stärka regionens konkurrenskraft och om ekologiskt, socialt och ekonomiskt hållbar utveckling.
Dokumentet ses som en viktig inlaga till Trafikverket och staten när beslut om infrastrukturinvesteringar ska tas. Och då är enigheten inom hela Mälardalsregionen viktig.
– Trafikverket tycker att det är bra att vi är så många som står bakom detta. Det underlättar i deras prioritering, säger Monica Johansson.
Mycket handlar om järnväg. För Sörmlands del betonas vikten av att Ostlänken blir av och börjar byggas, men även kapacitetsförbättringar på de befintliga järnvägarna pekas ut, bland annat ökad kapacitet på Svealandsbanan väster om Eskilstuna och förbättringar på Västra stambanan. Det är redan trångt på spåren, vilket riskerar att ställa till det för pendlarna i Sörmland. Detta samtidigt som resandet med järnväg väntas fortsätta att öka och Mälardalstrafik vill utöka sitt utbud.
För att komma till rätta med trängseln, där pendel- och regionaltåg måste samsas med snabb- och godståg, vill Mälardalsregionen också att regionaltågen prioriteras när Trafikverket bestämmer vilka tåg som får köras. En idé är att regionaltågen ska få gå före under de tider då flest pendlare reser, säger Monica Johansson.
– Ett sätt skulle kunna vara att freda peaktiderna.
Systemanalysen betonar även vikten av att biltrafiken minskar till förmån för det kollektiva resandet för att klimatmålen ska nås. För att detta ska bli verklighet krävs en attraktiv kollektivtrafik och att satsningarna på infrastrukturen blir av.
Nu ska den storregionala systemanalysen antas av politikerna i fullmäktige i de sju regionerna innan Mälardalsrådet slutligen formellt spikar dokumentet.