När patienten, som bodde i Dalarna, ringde till sjukvårdsupplysningen på 1177 var det en sjuksköterska i Sörmland som svarade, eftersom regionerna samarbetar kring 1177 nattetid.
Patienten berättade att han hade kraftig huvudvärk, ont i nacken, svårt att hålla ögonen öppna och att han hade kräkts. Vidare framkom det att han haft en öroninflammation tidigare, som han inte hade blivit riktigt bra från, trots behandling med antibiotika.
Rådet från 1177 blev att avvakta och att söka till vårdcentral dagen efter – ett råd som sannolikt kostade patienten livet. Han hittades avliden i sitt hem två dagar senare, och det finns inga uppgifter om att han någonsin sökte vård i sin hemregion.
Nu har Region Sörmland gjort en anmälan av händelsen till Inspektionen för vård och omsorg, Ivo, enligt lex Maria. Enligt anmälan har rådgivningen varit felaktig. Patienten borde inte ha fått lugnande besked och rådet att avvakta, utan i stället ha sökt vård akut. Obduktion har visat att han dog av en bakteriell hjärnhinneinflammation.
Florim Delijaj, chefsläkare vid patientsäkerhetsenheten i Region Sörmland och den som har gjort anmälan, säger att det finns tydliga rutiner för rådgivning i fall som detta, men att råden inte följts.
– Det här var ett avsteg från befintlig rutin, konstaterar han.
Varför är svårare att säga – det ska ha rört sig om en rutinerad sjuksköterska som tog emot samtalet.