Läkare under utbildning opererar hängande ögonlock på hudklinikens personal på Mälarsjukhuset. Det görs gratis efter arbetstid och i sjukhusets lokaler.
Tidningen har pratat med flera personer, anställda och tidigare anställda, inklusive fackliga företrädare på kliniken för reumatologi samt hud- och könssjukdomar Sörmland, med mottagningar på alla tre sjukhusen. De berättar alla samma sak.
– Det sägs att operationerna utförs i utbildningssyfte, men det har nog gjorts ett tiotal ögonlockskorrigeringar nu, vad vi vet utan något tillstånd från sjukhusledningen. Och man undrar hur det ser ut med försäkringar om något skulle hända...
– Regionen har sedan länge tagit beslut om att inte ägna sig åt kosmetisk kirurgi i den offentliga vården på sjukhusen, och vi nekar patienterna såna ingrepp. Det får man söka sig till privat vård för och betala för själv. Ögonkirurgi kostar säkert 30 000–40 000 kronor. Ska vi hålla på med sånt på kvällarna på sjukhuset ska hela länets befolkning också erbjudas operationerna skattefritt.
Frågor och funderingar kring operationerna eller något annat som sker på mottagningarna tystas ned, enligt tipsarna.
– Folk som kritiserar och ifrågasätter utsätts för repressalier. Flera medarbetare har sagt upp sig just på grund av det här.
En tidigare anställd vittnar om just detta, om hot, manipulationer och utfrysningar från chefshåll, vilka till slut ledde till ett beslut att lämna en i övrigt älskad arbetsplats.
Personerna med insyn berättar också hur klinikens vårdköer "trollas bort".
– Patienten som fått en remiss till oss får ingen kallelse med datum och tid för besök. De flesta får i stället ett brev hem om att de måste ringa hit själva för att boka tid. Och har de inte ringt inom åtta veckor skickas remissen tillbaka och de får börja om från början. "Det blir billigare för oss" har chefen sagt på en arbetsplatsträff.
– Det här är ett fult sätt att få ner kölängden på och måste i det närmaste vara olagligt. Sjuka patienter som redan bedömts behöva specialistbehandling av hudläkare ska inte behöva ta eget ansvar och försöka nå oss på telefon för att få en tid. Ibland går det bra att ringa oss, men i regel är mottagningarna väldigt svåra att nå på telefon.
Och skulle patienten tvingas boka om sin bokade tid mer än en gång händer samma sak. Remissen skickas i retur.
Den patient som i stället skickar en egenremiss till hudkliniken får den i retur med hänvisning till primärvården.
– Kliniken håller effektivt sina patienter ifrån sig på det här sättet och trycket mot verksamheten ser inte ut att vara så högt. Det här är inte jämlik vård. Det är bara siffror och den egna statistiken som gäller, att det ser ut som att vi inte har några köer. Det är så tragiskt för vi skulle kunna erbjuda fantastisk vård. Pengar finns men viljan saknas.
Personerna tidningen pratar med har fått nog av att se hur systemet utnyttjas.
– De starkaste använder det till sin egen fördel, och ingen bryr sig om patienterna. Fotfolkets röst betyder ingenting, vi är alla utbytbara mot nya formbara medarbetare. Och så undrar folk vart alla pengar i sjukvården tar vägen.
Birgitta Barkne Nilsson är chef för regionens division Medicin, dit hudkliniken hör. Hon blir förvånad över att höra om skönhetsoperationerna i Eskilstuna.
– Att personal utbildar sig på varandra har förekommit i alla tider. Men då handlar det om tekniker, provtagningar, att sätta nålar. Det här låter som nåt helt annat, mycket märkligt, och jag behöver undersöka om det stämmer.
– Vi har som policy att inte utföra kosmetik, operationer ska ske på medicinska grunder. Det har hänt att till exempel en bröstförstoring gjorts på grund av psykiskt lidande, men då är det medicinskt indikerat. Det du beskriver låter inte som något vi ska hålla på med.
Birgitta Barkne Nilsson har svårt att tro att hudkliniken vill hålla patienter ifrån sig.
– Det är en av de kliniker i länet med flest patientbesök av alla, god tillgänglighet och en väldigt hög produktion. Jag får signaler om att malignt melanom exempelvis ökar mycket, så trycket är definitivt hårt.
– Exakt hur bokningen går till törs jag inte svara på. Men uppmanas patienter att själva ringa ska vi naturligtvis vara tillgängliga på telefon.
Tidningen har sökt hudklinikens verksamhetschef Solbritt Lonne-Rahm.