Pandemin har gett näthandeln ett rejält uppsving. Men den stora mängden returnerade paket är ett problem, både arbets- och miljömässigt. En av lösningarna när e-handelsbutiker vill konkurrera, på samma villkor, som den fysiska handeln kan vara 3D-skanning.
Samt att pausa de kunder som systematiskt beställer och returnerar alla varor.
– E-handeln har ökat väldigt mycket under det senaste året. Tittar man lite närmare på returnerade paket kan man också se att de kunder som skickar flest returer ofta är de mest lönsamma, säger Johan Davidson chefsekonom på Svensk handel.
I den konkurrenssituation som råder blir betalningslösningarna allt enklare för kunder och med fri returfrakt beställs fler varor.
– Det är framför allt inom kläder-, sport- och skobranschen vi ser de största returerna, upp emot 40 procent skickas tillbaka. Detta leder till ökade kostnader för e-handeln, vad gäller ompaketering samt sanering och tvätt av produkter som returneras. Just av det skälet har nu flera företag infört en paus för de kunder som sätter detta i system, berättar Johan Davidson.
– Men fri frakt är också ett sätt att kunna konkurrera med fysiska butiker. Returmarknaden kommer säkert att mogna i framtiden, säger han.
Och en lösning kan vara 3D-skanning.
– Om en kund kan skanna in sin kropp så kan personer få skräddarsydda kläder. Kan en butik få en digital avläsning av foten finns det inte längre någon anledning att beställa tre olika storlekar av en sko och att flera paket går i retur. Denna tjänst finns inte i någon större skala än, men jag är övertygad om att det här är framtiden, säger Johan Davidson.
Johan Ryding, tidigare vd och grundare av företaget Sportamore, tror att fria returer är den konkurrensfördel e-handeln behöver för att kunna mäta sig med fysiska butiker.
– Ska man utgöra ett alternativ till den fysiska handeln måste man ha ett medel för att konkurrera. Sedan skiljer sig köpmönstret väldigt mycket från att handla i en vanlig butik och på nätet. Handlar du på nätet är det väldigt lätt att beställa fler varor. Att det är fraktfritt driver konsumtionen. Men att minska returerna är något alla e-handelsföretag jobbar med, det bidrar till minskade kostnader och är bra för miljön, säger han.
– Metoder för självskanning kommer att utvecklas. I dag används storlekstabeller samt att företagen tittar på tidigare köp. Att man sätter en kund på paus har det pratats om ganska mycket under de senaste åren. Men det är inga vanliga kunder som blockeras, utan de man ser har extremt konstiga köpvanor, säger Johan Ryding.
Med de ökade returerna sker också en miljöpåverkan och forskare vill se hårdare regler kring returer – bland annat att fria returer slopas. Och ny e-handelsforskning visar att fria returer inte lönar sig ekonomiskt – åtminstone inte på kort sikt.
Stefan Karlsson, teknologie doktor och forskare vid Lunds tekniska högskola står bakom den nya studien tillsammans med bland andra sin handledare Pejvak Oghazi, som är professor i företagsekonomi vid Södertörns högskola.
Analysen bygger på en miljon order hos ett e-handelsföretag i modebranschen.