Skolverket ser utbildningstapp under pandemin

Frånvaro hos elever och personal samt distansundervisning riskerar att leda till ett utbildningstapp, enligt ny rapport från Skolverket.

Distanundervisningen riskerar att leda till utbildningstapp i framför allt gymnasiet, enligt ny rapport från Skolverket.

Distanundervisningen riskerar att leda till utbildningstapp i framför allt gymnasiet, enligt ny rapport från Skolverket.

Foto: Jonas Ekströmer/TT

Sörmland2021-05-23 16:10

– Det pågår en rad olika åtgärder för att motverka eventuella utbildningstapp. Vi gör allt vi kan för att stödja ansvariga inom skolan i vad som även i höst kommer vara en utmanande situation, säger Anna Castberg, chef för utredningsenheten på Skolverket.

Skolverket bedömer att det kan finnas en risk för att elever inte får de färdigheter och kunskaper de skulle ha fått utan pandemin. Risken bedöms vara störst i gymnasieskolan, där distansundervisning bedrivits under längre perioder, än i grundskolan.

I de intervjuer Skolverket gjort med kommuner och ansvariga för fristående skolor anger en majoritet att de ser en risk för utbildnings­tapp för gymnasieelever. I intervjuerna framkommer även flera exempel på insatser som införts för att motverka utbildningstapp.

Inom förskolan och grundsärskolan finns indikationer på att frånvaron ibland lett till att omsorg har prioriterats över undervisning. Inom Komvux finns en ökad risk för att SFI-elever gått miste om nödvändiga kunskaper och färdigheter på grund av ökad frånvaro och studieavbrott.

Pandemin har inneburit psykiska och sociala konsekvenser för många elever. Oron, distansundervisning med social isolering och begränsade möjligheter till aktiviteter utanför skolan har i flera fall påverkat både den fysiska och den mentala hälsan.

- Elevernas hälsa och välbefinnande är och kommer att vara en viktig fråga för skolorna att fortsätta arbeta med framöver, säger Anna Castberg.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!