Skopan användes vid 11 bränder

Enligt en rapport på Myndigheten för samhällsskydd och beredskaps (MSB) hemsida var det vattenbombande planet Skopan med och släckte 11 bränder under provperioden på 90-talet. Igår uppgav MSB att planet inte var inblandat i några bränder, men backar nu och medger att rapporten stämmer.

Vattenbombare01.jpg

Vattenbombare01.jpg

Foto:

SÖRMLAND2014-08-07 21:58

Igår skrev SN om de vattenskopande plan som testades i Nyköping under mitten av 90-talet. Skopan, som planet kallades, behölls inte enligt MSB då det ansågs vara för dyrt i förhållande till vilken nytta det gjorde.

– Det var ett europeiskt samarbete, men planet var inte med i en enda inblandning i Sverige under den här perioden så behovet ansågs inte finnas, sa Lars-Gunnar Strandberg på MSB till SN igår.

MSB har lämnat samma uppgift även i andra medier. Men enligt en rapport om Skopan som finns på MSB:s hemsida ska planet ha använts vid 11 bränder, 10 i Sverige och en i Finland.

– Det stämmer, jag tänkte på en annan rapport, säger Lars-Gunnar Strandbeg till SN idag.

Rapporten i fråga användes som underlag när beslut togs om att de vattenbombande flygplanen inte skulle behållas för fortsatt användning i Sverige.

– Det här var det beslut man tog då. Det är inte bara antalet bränder utan flera parametrar man tar med i bedömningen. Man har tittat på statistik sen flera år tillbaka på hur bränder spridit sig och hur stora de blivit.

I bedömningen togs även hänsyn till hur den svenska beredskapen såg ut.

– Man ansåg att beredskapen var så pass bra att räddningstjänsten hann släcka bränder innan de blev för stora. Att man har skogsbrandsbevakning är en annan parameter som gör att man snabbt kan vara på plats.

Lars-Gunnar Strandberg tror att svenska vattenbombande flygplan kommer tas upp till diskussion igen.

Tycker du att det skulle behövas?

– Det har jag ingen uppfattning om.

På Sörmlandskustens räddningstjänst ställer man sig positiv till en eventuell diskussion.

– Jag skulle bli förvånad om diskussionen inte tas. Från vår sida är det klart att såna här flyg skulle kunna utgöra en kraftfull resurs i samband med större händelser, säger Stefan Ekholm som är räddningschef på Sörmlandskustens räddningstjänst.

Men Ekholm menar att frågan är svår att driva som enskild kommun.

– Det skulle behövas att ett flertal kommuner går ihop och med draghjälp från SKL skulle chansen att påverka vara större.

I går skrev SN om Ronnie William, chef för kustbevakningsflyget på Skavsta som tror branden i Sala skulle ha kunnat stoppas från att anta dagens stora proportioner om planet Skopan varit i bruk.

Vad tror du om det?

– Det kan jag inte spekulera i, om skillnaden varit stor, säger Stefan Ekholm.

Senare under torsdagen meddelade regeringen att man ska tillsätta en utredning som ska granska insatsen. Frågan om ett eget svenskt brandflyg kan då komma att lyftas.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om