De stulna svenska fartkamerorna – Trafikverket beräknar att cirka 140 trafiksäkerhetskameror stulits från svenska vägar på kort tid – ska enligt uppgift hamna i Ryssland, till att bygga drönare som ska användas i kriget mot Ukraina. I Sverige förekom uppgifterna i Aftonbladet i mitten av förra veckan och har sedan upprepats i många medier.
Men stämmer uppgifterna?
– Vi funderar på vad de kan användas till och vi förstår inte, säger Eva Lundberg, som arbetar på Trafikverket som nationell samordnare för trafiksäkerhetskameror.
Trafiksäkerhetskamerorna är konstruerade för att ta bilder på förare i bilar på kort avstånd, kanske tio till 50 meter. Drönare ska ta bilder från luften på stora områden och på längre avstånd.
– Våra kameror är ju inbyggda i ett system. Med vår kunskap tror vi att de är ganska oanvändbara när de är lösryckta så här. Därför tycker vi att uppgifterna är märkliga, fortsätter Eva Lundberg, som dock vill poängtera att det är polisen som utreder stölderna och även var kamerorna kan ha tagit vägen.
Ännu en detalj talar emot drönar-teorin. I sociala medier, som Youtube, förekommer filmer där ukrainsk militär plockar sönder vad som sägs vara ryska drönare. I dem sitter kameror av märket Canon. Men Trafikverket använder Nikon-kameror i sina fartkameror.
– Det stämmer, vi har Nikon i våra kameror, säger Pär Aronsson, kommunikatör på Trafikverket.
Eva Lundberg tror att det, med det pågående kriget i Ukraina, är lätt att man drar slutsatsen att kamerorna ska användas militärt.
– Kriget är väldigt nära. Det är lätt hänt att man funderar åt det hållet.
Tidningen har varit i kontakt med säkerhetspolisen, som dock hänvisar till polisen: "När det kommer till de stölder av fartkameror som uppmärksammats på senare tid så är det en fråga för Polismyndigheten, vilka är de som utreder den typen av brottslighet", skriver presstjänsten.
Tidningen har också kontaktat kameraföretaget Nikon, för att fråga om deras utrustning i trafiksäkerhetskameror kan användas som drönare, men hade inte fått svar när denna artikel skrevs.
För Trafikverkets del funderar man kanske på vad de stulna kamerorna ska användas till, men konstaterar att det mest blir spekulationer.
– Vi fokuserar på att sätta tillbaka kamerorna igen, att få dem att fungera, säger Pär Aronsson.