– Det beror på den allmänna trenden kring vad kunderna har för önskemål, ett förändrat kundbeteende helt enkelt, säger hon.
Sedan tidigare har ett antal av Sörmlands sparbank gått över till att bli en helt kontantfri bank och möjligheten att sätta in pengar över disk har försvunnit.
Från och med 1 januari 2021 kommer även kontoren i Nyköping, Katrineholm och Flen att bli kontantfria, vilket innebär att tjänsten försvinner helt från Sörmlands sparbank.
Att färre och färre gör bankärenden med kontanter är ingen nyhet, tendensen har varit tydlig en längre tid, berättar Malin Hlawatsch.
– Minskningen av kontanter har varit tydlig i rätt många år. Innan pandemin bröt ut så var det bara ungefär tre procent av våra kunder som faktiskt använde oss utifrån ett kontantperspektiv. I dagens samhället finns det lösningar som gör det lättare att genomföra transaktioner än med kontanter.
I huvudsak utgörs dessa kunder av äldre människor.
– Även om de bara handlar om tre procent av kunderna så kommer några av dessa såklart att bli besvikna. Vi är hjälper de med andra alternativ istället och har gjort ett arbete under många år där vi hjälpt kunder att hitta lösningar som både är tryggare och enklare. Det är ett arbete som pågår hela tiden, säger Malin Hlawatsch.
Det finns fler vinster med att strypa inflödet av kontanter, enligt banken.
– Kontanter är förknippat med olika typer av kriminell verksamhet och generellt sätt kan man säga att kontanter behövs inte om man gör saker ”på rätt sätt”. Vi jobbar hårt med penningtvättsfrågor och det finns en lagstiftning som syftar till att ha kontroll på de kontanttransaktioner som görs i samhället, för att motverka terrorbrott exempelvis, säger Malin Hlawatsch.
Även för den laglydiga medborgaren kan det numera vara lite snårigt att sätta in kontanter över disk, menar Malin Hlawatsch.
– Utifrån penningtvättslagstiftningen så finns det begränsningar i hur stora beloppen får vara. Det är inte som det var en gång i tiden.
Samtidigt som tjänsten inne på kontoren upphör så kommer det även fortsättningsvis vara möjligt med kontanttransaktioner på andra sätt.
– Vår utgångspunkt är att våra kunder har genom sitt beteende visat att de inte har ett behov av den här hjälpen längre. Däremot så har vi tillsammans med de andra bankerna en mängd bankomater som fungerar som både uttags- och insättningsautomater.