Ungefär 100 miljoner kronor, så mycket pengar lägger Trafikverket på asfalteringarbeten i Sörmland under 2021. Och det är under sommarmånaderna som många av de planerade arbetena utförs för att förbättra vägnätet.
Trots att många firar semester och transporterar sig på de stora vägarna, inte minst denna sommar på grund av pandemin, så slipper man ändå det hårda trycket som uppstår i samband med att folk transporterar sig till och från jobbet. Trafikvolymerna bedöms vara mindre helt enkelt.
Enligt planeringen ska 27 sträckor i länet (se faktaruta) få ny beläggning i år, sammanlagt handlar det om 17 mil väg. Vilket är ungefär samma omfattning som det brukar röra sig om årligen, berättar Maria Dryselius som är projektledare på Trafikverket.
– Och vi beräknar vara klara med detta i oktober, sedan lägger vi ingen mer asfalt om det inte är akut, säger hon och fortsätter:
– Det är behovet som styr vilka vägar vi asfalterar. Men vi har en prioriteringsordning och då är det vägarna med mest trafik som har högre prioritet eftersom det är större risker och högre hastigheter där. Fler trafikanter som påverkas.
Ett antal arbeten är redan färdiga men de större projekten, på E4 och E20, ligger lite längre fram i sommar.
– De stora i år görs på E4, båda i södergående riktning. Dels mellan Gammelsta och Stavsjö där vi leder om trafiken till väg 800. Vecka 27 inleds det arbetet, säger Maria Dryselius.
Även sträckan Sille-Påljungshage söderut ingår i årets planering för E4. Men det är oklart när det arbetet drar i gång, och vem som ska utföra det.
– Vi hade en upphandling som blev överprövad och det ligger just nu hos Förvaltningsrätten. Under mina fem år på Trafikverket så är det faktiskt första gången som det händer. Vi väntar på besked därifrån snart och jag hoppas verkligen att det arbetet blir av i år. Men det kommer isåfall att ske efter semesterperioden, säger Maria Dryselius.
När det gäller E20 så handlar det om 13,3 kilometer väg mellan Åkers Styckebruk och Härad. En vecka, med tilltänkt startdatum 14 juni, pågår asfaltering.
– Vi gör åtgärderna i höger körfält i båda riktningarna så det kommer att bli köer. Troligtvis leds inte trafiken inte om utan ett körfält hålls öppet samtidigt. Isåfall trycker vi ner hastigheten där, säger Maria Dryselius.
Hur lång livslängd har den nya asfalten på europavägarna?
– Jag skulle tro mellan sju och åtta år, men har vi tur håller den i tio. Dubbdäck och mycket trafik sliter på vägen. Lägger vi på en mindre väg så håller den kanske i 15 år. Och när det gäller 2+1-vägar så koncentreras trafiken där vägen smalnar av. Då får vi snabbare tillväxt av spår och de vägarna måste underhållas oftare. De är bra ur ett säkerhetsperspektiv, men har inte lika lång hållbarhetstid.
I Trafikverkets planeringsarbete har man inte tagit ställning till om sommarens trafikflöden blir högre än ett normalt år, eftersom fler spenderar semestern inom Sveriges gränser.
– Nej, det är inget som vi har tagit hänsyn till. Det bästa ur arbetsmiljösynpunkt år såklart att inte ha trafik så nära de som jobbar med asfalteringen och vi hoppas att folk som har semester har gott om tid när de kör. Man ska ta det lugnt och försiktigt förbi de som behöver jobba ute på vägen, de vill också komma hem till sina familjer, säger Maria Dryselius.