Sveriges 290 kommunerna har rankats av Sveriges Konsumenter tillsammans med Råd & Rön. Kommunerna har rankats efter fyra olika kriterier. Två kriterier är hur mycket konsumentvägledning och budget- och skuldrådgivning befolkningen får. Det har även undersökts hur nära invånarna har till en bankomat och hur bra kommunerna är på livsmedelskontroll. Bäst till bland de sörmländska kommunerna ligger Katrineholms kommun. Katrineholm ligger på plats 14 av 290 kommuner. Där har livsmedelskontroller genomförts på 64 procent av livsmedelsanläggningarna. Eva Frykman som är miljöchef på Katrinholms kommun berättar om hur de arbetar med livsmedelskontroller.
– Vi gör en bedömning över hur ofta man behöver göra tillsyn på de olika verksamheterna. Det är beroende av hur stor en verksamhet är och vilken typ av verksamhet det är. Det leder till att man gör en klassning som säger hur ofta vi ska göra de besöken, säger Eva Frykman.
I länet är det Oxelösunds kommun som har haft lägst procentuell andel livsmedelsanläggningar som kontrollerats.
– En sak som är viktig är ju att man har tillräckligt mycket inspektörer så att man har möjlighet att göra kontroller. Jag tror att det är nog den vanligaste orsaken och det kan ju vara svårt att få tag på personal, säger Eva Frykman.
Lägst i rakningen ligger Flens kommun på plats 187, Vingåkers kommun på plats 174 och Oxelösunds kommun på plats 159. Eskilstuna kommun är näst bäst i Sörmland med en placering på 20:ende plats. Nyköpings kommun ligger också bra till i rakningen med plats 29. Eskilstuna kommun har även högst tid per invånare med kommunvägledning i länet. Där ligger det på 2 minuter och 48 sekunder per invånare.
– VI har två som jobbar heltid med frågorna. Vi jobbar både rådgivande via telefon, e-tjänst, mejl och tar emot bokade besök. Sen har vi även förebyggande verksamhet, föreläsningar och ger information på olika sätt, säger Laila-Marit Sandberg som är konsumentvägledare på Eskilstuna kommun.
Alla kommuner i Södermanland har kommunvägledning något som saknas i flera kommuner i landet. Laila-Marit Sandberg tror det kan bero på att det inte är krav på konsumentvägledning.
– En anledning kan vara att det inte är obligatoriskt, att man måste ha konsumentvägledning. Man ser då kanske Hallå konsument som ett komplement. Jag tror att de kommuner som väljer att inte ha konsumentvägledning förlorar möjligheten för sina medborgare som inte behärskar telefoni och chatt som vill ha hjälp med att till exempel tolka avtal.
De två minsta kommunerna i länet, Trosa och Oxelösund har närmast till bankomater enligt rankningen.Trosa kommun har lägst väntetid när det gäller Budget- och skuldrådgivning. I Trosa är det väntetid på en vecka medan invånare i Katrineholm och Vingåker får vänta i en månad. Irina Matchenka, som är socialsekreterare på Ekonomi- och vuxenenheten berättar hur de arbetar för att minska väntetiden.
– Vi försöker erbjuda våra medborgare hjälp så fort som det går. På Ekonomi och vuxenenheten så har vi valt att inte ha telefontider. Vi vill vara tillgängliga för våra medborgare hela tiden, kan vi inte svara i telefon så kommer man bli uppringd inom 12 timmar. Skuldsattheten är hög i Sverige och Trosa är inget undantag och därför ser vi behovet att erbjuda den här hjälpen i så stor omsättning som det bara går, säger Irina Matchenka.