Sörmlands Media nominerat till medievärldens Oscar

Sörmlands Media och NTM-koncernens övriga tidningstitlar är nominerade i världens största medietävling. Detta för det mycket framgångsrika arbetet med att öka antalet digitala prenumeranter under 2020.

Eva Burman, Chefredaktör på Sörmlands Media.

Eva Burman, Chefredaktör på Sörmlands Media.

Foto: Mikael Andersson/Arkivbild

Sörmland2021-03-12 17:37

Det är International News Media Association, INMA, som arrangerar tävlingen INMA Global Media Awards, tidningsvärldens motsvarighet till filmvärldens Oscar. Tävlingen har som syfte att lyfta fram goda och inspirerande insatser från året som gått. I år deltog 644 bidrag från 212 nyhetsbolag i 37 länder.

Koncernens arbete med journalistiken och läsaraffären är nominerat i kategorin ”Bästa initiativ för att skaffa nya prenumeranter”.

– Det är såklart väldigt roligt att vi, tillsammans med övriga NTM-titlar, uppmärksammas i finrummet för vårt arbete i att ständigt utveckla och vässa vår journalistik, säger Sörmlands Medias vd Jenny Hoflund Bergvall.

Sörmlands Media, med titlarna Eskilstuna-Kuriren, Katrineholms-Kuriren, Södermanlands Nyheter och Strengnäs Tidning, ökade under året antalet digitala prenumeranter med mellan 23–29 procent.

– Nu höjer vi vår ambitionsnivå och vi hoppas givetvis det ska uppskattas av våra läsare och annonsörer, säger Jenny Hoflund, vd Sörmlands Media.

Sörmlands Media är dessutom nominerade till Tidningsutgivarnas pris Årets bevakning, för avslöjandet om kommunernas organiserade mörkläggning av coronautbrotten i äldreomsorgen under våren.

 – Det är fantastiskt roligt att få bli uppmärksammad internationellt för det jobb vi gör. Läsaraffären är vår framtid, säger Sörmlands Medias chefredaktör Eva Burman.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!