Den officiella statistiken över hur många som rest med Sörmlandstrafikens bussar förra året visar en minskning av resandet på nästan alla linjer.
Men om siffrorna verkligen stämmer, och om det går att jämföra resandestatistiken mellan 2021 och 2020 är osäkert.
– Siffrorna är väldigt tveksamma. Det är som att jämföra äpplen och päron, eller kanske äpplen och potatis, säger Jarl Klang, enhetschef för kollektivtrafikens marknad och försäljning vid Region Sörmland.
Anledningen är de problem som funnits med de så kallade validatorerna ombord på bussarna under pandemin. För att skydda förarna från smitta, har framdörrarna tidvis varit stängda, vilket gjort att det inte gått att validera biljetter. Även efter att validatorerna flyttades längre bak i bussarna, har det varit lättare att tjuvåka än före pandemin.
Enligt statistiken minskade resandet med 18 procent förra året, jämfört med 2020. Om man räknar bort skolresorna, minskade det med hela 45 procent. Men så illa var det alltså förmodligen inte.
– Jag tror inte att det stämmer att det minskade 2021. Känslan är snarare att det gick upp lite, eller att det var oförändrat, säger Jarl Klang.
Klart står att åtminstone intäkterna ökade, från 54,8 miljoner kronor 2020 till 73, 6 miljoner 2021. Men det är ändå betydligt mindre än före pandemin, då intäkterna i kollektivtrafiken uppgick till nästan 119 miljoner kronor.
Även om statistiken är osäker, kan det konstateras att antalet resenärer varierar oerhört mellan olika busslinjer, något som knappast torde förvåna. Bussturer med täta avgångar i städer har helt naturligt fler resenärer än landsortslinjer med bara någon eller några turer per dag.
Sålunda redovisas 1,3 miljoner resor med linje 1 i Eskilstuna, mellan Torshälla, Fristadstorget och Borsökna under 2021.
För linje 512, mellan Kleva och Björnlunda i Gnesta kommun, var intresset lägre. Enligt statistiken gjordes blott fyra resor med den busslinjen under hela året.
Även om statistiken kan vara missvisande, är detta med all sannolikhet länets minst utnyttjade busslinje. Under 2019, då statistiken fördes på ett säkrare sätt, gjordes 65 resor med bussen på ett helt år. Detta samtidigt som det förra året kostade över 500 000 kronor att upprätthålla trafiken på linjen.
Enligt Sörmlandstrafikens trafikbokslut pågår nu en översyn av linje 512.