Den totala försäljningen av livsmedel och drycker ökade med 20 miljarder kronor under pandemiåret 2020, visar färsk statistik från Statistiska centralbyrån, SCB. Ökningen jämfört med föregående år är den högsta på 2000-talet och allra mest ökade försäljningen av alkohol, hela 13 procent jämfört mot föregående år.
– Ökningen förklaras främst av ökad konsumtion. Försäljningen av spritdrycker ökade med 20,8 procent förra året. Öl och vin ökade med 12,9 respektive 10,5 procent, säger Daniel Wester, statistiker på SCB, och fortsätter:
– Uppgången inom livsmedelsförsäljningen är den högsta mellan två år som vi sett under hela 2000-talet. Den beror på att volymen av sålda livsmedel och drycker ökade med 4,6 procent samtidigt som priserna steg med 1,9 procent.
Enligt Systembolagets statistik ökade försäljningen av spritdrycker med 26,6 procent i Sörmland under 2020. Ölförsäljningen ökade med 20,4 procent, vin med 15,9 procent och cider samt blanddryck med 17,8. Den totala försäljningen i Sörmland ökade i snitt med 18,7 procent mot rikssnittet på 11,7.
Men Daniel Wester på SCB menar att det inte är säkert att förbrukningen ökat i samma utsträckning som försäljningen.
– I vanliga fall ger statistiken om alkoholförsäljningen inte hela bilden av den faktiska förbrukningen av alkohol i Sverige eftersom en betydande andel köps utanför Systembolaget, via gränshandel och illegal handel. Men under pandemin antas de köpen ha minskat radikalt, säger Daniel Wester och tillägger:
– Konsumtionen lär ju även ha påverkats av att restaurangernas öppettider begränsades, vilket även kan ha bidragit till att försäljningen av livsmedel ökade.
Alkoholhaltiga drycker såldes för 49,1 miljarder kronor i Sverige under 2020, det är 5,6 miljarder mer än under 2019.
Under första kvartalet 2021 redovisar Systembolaget en fortsatt ökning av alkoholförsäljningen i Sörmland med 14,7 procent jämfört med samma kvartal mot 2020 – som var ett rekordår.
Under andra kvartalet ser de dock en vändning på försäljningen, den minskade mot samma period 2020 med 0,2 procent. Starkspritsförsäljningen ökade dock under kvartalet, så även försäljningen av öl, cider och blanddrycker, men vinförsäljningen sjönk drastiskt vilket sänker genomsnittsförsäljningen. Rikssnittet ökade med 0,8 procent under samma period.