Den bittra striden började när landstingen bestämde sig för att lägga över dirigeringen av ambulanserna på en larmcentral som drivs av företaget Medhelp. Den som ringer 112 kommer fortfarande till SOS Alarm men därifrån kopplas alla sjukvårdslarm till Medhelp.
Sjukvårdens larmcentral ska svara inom 30 sekunder och om den inte gör det ska en straffavgift betalas till SOS Alarm, som måste hantera sådana samtal som inte går vidare tillräckligt snabbt.
Landstingen bestred fakturorna som SOS Alarm skickade eftersom det rådde oenighet kring vilken mätmetod som skulle användas. Det ledde i förra veckan till att SOS Alarm sa upp avtalet med landstingen.
Men nu har landstinget Sörmland bestämt sig för att betala sin del eftersom de iblandade sedan i april är eniga om hur svarstiden ska mätas.
– Vi har fortfarande invändningar, men vi väljer ändå att betala för att undvika en långdragen rättsprocess där vi som offentligt driven verksamhet står mot en annan, säger Helena Söderquist, tillförordnad landstingsdirektör, i ett pressmeddelande.
Diskussioner förs nu för att få parterna att enas kring ett nytt avtal. Och medan SOS Alarm anser att det är ett hot mot samhällets trygghet att larmsamtalen måste kopplas vidare till en annan larmcentral är landstinget nöjt med nyordningen.
– Vi har genom den upphandling vi har gjort höjt kvaliteten på ambulansdirigeringen. Vi har fått högre medicinsk kompetens hos dem som tar emot samtalen, vi har fått snabbare utlarmningstider och en fortsatt sammanhållen vårdkedja, säger Birgitta Barkne Nilsson, verksamhetschef för ambulanssjukvården i Sörmland.
SOS-konflikten: Nu betalar landstinget
Landstinget Sörmland kommer att betala sin del av de pengar som SOS Alarm krävt av Sörmland, Västmanland, Uppsala och Gotland i en konflikt som rör utalarmering av ambulanser.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!