Stor lättnad för hotade husägare

Några av de hundratals husägare som riskerar att komma i vägen för Ostlänken kan andas ut. Trafikverket minskar korridoren som reserverats för snabbjärnvägen i Vagnhärad och Sjösa.

SJ TÅG

SJ TÅG

Foto:

Sörmland2014-06-17 06:24

Som en tjock röd orm slingrar den sig genom Sörmland. Trafikverkets linje som visar på ett ungefär var Ostlänken ska ligga. Kommuner och företag kallar snabbjärnvägen för århundradets tillväxtchans. Men för alla de som råkar bo under det röda strecket är det snarare tvärtom. Planerna har hållit dem på halster.

– Det har inneburit att man kanske inte fått bygglov, säger Christian Udin, ansvarig för Ostlänken på Nyköpings kommun.

Järnvägsplanerna har också gjort husen svårsålda, då de som har riktig otur kan få sina bostäder tvångsinlösta i framtiden. Totalt 1300 fastigheter riskerar att hamna i vägen för Ostlänken, varav 456 i Sörmland. Nu kan åtminstone några av villaägarna dra en lättnadens suck. Trafikverket vill göra ormen smalare både vid Sjösa och Vagnhärad.

För Hans-Erik Eriksson, koordinator för Ostlänken i Trosa, är det en stor lättnad. Ingenstans längs den 15 mil långa järnvägsprojektet har det reserverade området varit så brett som vid Vagnhärad. Trots att den färdiga banan bara kommer ta upp 50 meter i bredd är Trafikverkets orm hela två kilometer på det bredaste stället.

I det nya smalare förslaget hamnar 100 privatbostäder och en rad småindustrier i Vagnhärad utanför korridoren. Det gäller framförallt boende i Fänsåker och på Nygårdsplatån.

– Man kan dra en lättnaden suck, men vi hade hoppats att det skulle bli ett särskilt beslut. Formellt är det klart först när regeringen tagit ställning, så om någon av husägarna söker bygglov måste vi fortfarande samråda med Trafikverket, säger Eriksson.

I mer glesbefolkade Sjösa får påverkas 26 fastigheter av beskedet. Där är det tänkt att bibanan från Nyköping ska anslutas till Ostlänken. Trafikverket har länge haft två olika förslag på bordet, men efter att ha analyserat dem tillsammans med Nyköpings kommun slopas nu ett av dem. Områden nord-ost om Sjösa, som Gältsund, Eriksberg, Uddeby och Valsta föreslås nu hamna utanför korridoren.

Enligt det förslag som Trafikverket förordar i stället ska bibanan kopplas på närmare Nyköping, strax efter Svärtaån. Där är det tänkt att banan ska svänga av ganska tvärt ner mot Sjösa och ansluta till dagens järnvägsspår.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om