– De ringer ofta under en ansträngd tid på dagen, till exempel till restaurangägare mitt under lunchrusningen, säger Lars Nordfors.
Enligt Lars Nordfors är det vanligt att bedragaren kommer med påståenden om att företagaren tidigare år annonserat på en webbplats och därför bör betala för att annonserna på webbplatsen igen. Företagaren som i stunden inte har tid för telefonsamtal blir då ett lättfångat byte.
– För att få slut på samtalet svarar man ja, säger Lars Nordfors.
Senare visar det sig att webbplatsen är värdelös eller överhuvud taget inte existerar.
Enligt Lars Nordfors ökar den här typen av bedrägerier på sommaren. Företag med lägre bemanning och personal med mindre rutin går lättare bet vid ett obekvämt telefonsamtal. Därför är det viktigt att det finns en policy på arbetsplatsen för hur man ska bemöta påstridiga försäljare i telefon.
– Det bästa man kan göra är att säga nej tack och lägga på luren, säger Lars Nordfors.
Även siffror från Brå, Brottsförebygganderådet visar att antalet anmälningar om bedrägeri med hjälp av bluffakturor i Sörmland är fler på sommaren än på vintern. I januari 2012 gjordes 19 anmälningar om bedrägeri med hjälp av bluffakturor i Sörmland i juli gjordes 32.
Lars Nordfors tror att mörkertalet är stort.
– Antingen vet man inte hur man ska gå till väga, att det är bedrägeri och ska polisanmälas. Eller så tycker man att det är pinsamt, säger han.
Lars Nordfors uppmanar den som blivit lurad till en faktura att bestrida den.
– Man ska absolut inte betala, säger han.