En stabil internetuppkoppling är en förutsättning för de flesta som jobbar hemifrån. Särskilt om man, som så många så här i pandemitider, ska delta i videomöten och konferenser på distans. Annars kan det lätt bli frustrerande.
Fråga Karin Larborg, egenföretagare inom hälsobranschen. Hon bor med sin man på landet utanför Strängnäs och tampas dagligen med täckningen.
– Jag har kollegor över hela världen och har mina möten via Zoom, Messenger och Facebook. Ibland försvinner det och bara snurrar.
– Peppar, peppar har det inte hänt så ofta vid möten med kunder. Men desto oftare med kollegor. De har ju tack och lov förståelse för uppkopplingen är lite skakig.
Mobil telefoni och internet är i dag det enda alternativet för många på landsbygden. De fasta kopparledningarna har plockats ner och att dra fiber upplevs ofta som alltför dyrt. När Telia tog bort den fasta linan satte företaget istället upp en antenn hemma hos Karin Larborg, men det fungerade dåligt. Sedan dess har hon bytt operatör flera gånger.
– Det är ett bestyr, och det kostar. Men vi har ju själva valt var vi vill bo, säger hon.
För den som planerar att jobba från stugan i sommar kan det vara extra värt att ta en titt på operatörernas täckningskartor, som visar att uppkopplingen varierar ganska ordentligt i landet. Operatörerna prioriterar tätbefolkade områden, vilket kan göra det svårare att få bra uppkoppling i mer glesbefolkade områden och ute i skog och mark.
Variationen är även stor inom länet. Till exempel kan man se på Telias karta att det ska vara svårast att mobilsurfa i skogarna mellan Mariefred och Gnesta, vid Hjälmarens strand väster om Djupkärr och i markerna söder om Katrineholm. Där har operatören bara vad som kallas för bastäckning, vilket innebär att det ska finnas möjlighet för viss surf, förutsatt att mobilen inte ligger i en ficka eller i en väska.
Sedan 2015 är alla operatörer skyldiga att hålla med liknande, detaljerade kartor.
– Täckningskartorna är väldigt bra idag, men man kan aldrig gardera sig från ”svackor” trots att det till synes är bra täckning, säger Camilla Brogren, kommunikationsansvarig på branschorganisationen Telekområdgivarna.
Hennes råd till konsumenter är att vara noga med att kolla kartorna innan man tecknar avtal för mobila tjänster – och att se till att få med i skrift att man först har rätt att prova tjänsten där man vill använda den.
– Det är inte ovanligt att man kommer överens om detta muntligt i en butik, men sedan nekas att häva avtalet eftersom man inte har det skriftligt, säger hon.
En annan sak som är viktig att tänka på, enligt Camilla Brogren, är att det kan vara stor skillnad på täckningen inomhus och utomhus.
– Det är ju inte alls säkert att du har täckning inomhus. I till exempel nyare hus med rejäla väggar, eller mycket betong i väggar och bjälklag, kan täckningen vara sämre, och det är inte en hävningsgrund av ett abonnemang. Sådant kan man avhjälpa med förstärkare, men det är ju en extra kostnad.
Karin Larborg har utvecklat ett särskilt tålamod med svajiga mobilsignaler genom åren. Men ibland blir det övermäktigt, som när alla barnbarnen är på besök och gärna sitter med sina telefoner och "paddor" – samtidigt som hon måste ha ett viktigt möte.
– Då får jag skrika till dem att de måste stänga av så att farmor får lite internet, säger Karin Larborg och skrattar.