Stora skillnader i vinterväglaget på E4

Vägunderhållet på E4 varierar – även om företaget Terranor ansvarar för hela sträckan genom Sörmland. "Val av vinteråtgärd styrs av prognoser och fysisk närvaro på vägarna", säger företagets Sverigechef Per Sjöblom.

En skyddsbarriär sattes upp vid det skadade räcket på E4 i höjd med Trosa.

En skyddsbarriär sattes upp vid det skadade räcket på E4 i höjd med Trosa.

Foto: Magnus Grimstedt

Sörmland2022-01-25 11:45

Sent på torsdagskvällen åkte en lastbil in i ett vägräcke i höjd med Trosa i norrgående körriktning på E4.

– Räcket är ganska kraftigt skadat så vi kommer att sätta upp en skyddande barriär som skyddar vägräcket och påbörja reparation inom kort, sa Klaus Wester på Wester's Group (som är en underentreprenör åt Terranor) under fredagsförmiddagen.

undefined
Klaus Wester jobbar på Wester's Group.

Räcket som lastbilsföraren körde in i satt precis över järnvägen.

Hur har de här dagarna varit för er?

– Det har varit väldigt komplext. Först kom det regn och sedan kom det minusgrader så vi har haft att göra.

Det är företaget Terranor som ansvarar för vägunderhållet på E4 genom Sörmland. Tidningen har vid flera tillfällen sökt Terranors regionchef i Sörmland, men han hänvisar till Trafikverket. Företagets Sverigechef, Per Sjöblom, svarar dock över mejl på tidningens frågor.

– Vi jobbar utifrån Trafikverkets kontraktskrav med bemanning och styrning av arbeten. Vi är bemannade dygnet runt, året runt, och vi har även resurser i beredskap som tas in när det krävs, skriver han.

Tio plog- och saltbilar och fyra personer i arbetsledningen sköter E4 genom Sörmland. Arbetsledningen finns i Nyköping, men enligt Per Sjöblom, så finns plog- och saltbilarna utspridda i hela länet för att de så fort som möjligt ska kunna åka ut. Svevia tar över ansvaret vid Järna och vidare upp mot Stockholm och enligt Per sker en dialog med dem för att arbetet ska kunna överlappa på bästa sätt.

– Val av vinteråtgärd styrs av prognoser och fysisk närvaro på vägarna, säger han.

Med anledning av antalet olyckor under de senaste veckorna, anser ni att det finns brister i hur ni har underhållit E4?

– Vi planerar, bemannar och utför vinteråtgärder enligt kontraktet. När planlagt arbete inte uppfyller kontraktskraven utför vi extra åtgärder genom att till exempel tillföra mer salt på vägbanan för att på det sättet uppnå kontraktskraven. Trafikverkets uppgift är att följa upp vårt utförande.

Flera personer beskriver att väglaget varierar. Vissa delar beskrivs som väldigt hala, samtidigt som andra delar beskrivs vara fria från både is och snö. Vad beror det här på?

– Temperatur, klimatvariationer, vind, bergsskärningar, höga och låga punkter, asfaltsbeläggning, spårdjup i vägen, fukt i luften med mera. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!