Insatserna har riktats mot E4, riksväg 52, riksväg 53 och riksväg 57 och i alla Sörmlands kommuner. Idén till arbetsmetoden fick trafikpolisen Fabian Andén för drygt två år sedan.
– Det har inte styrts upp på det här sättet tidigare – det här har varit en arbetsmetod som vi har provat på. Tanken är att det ska bli en metod som vi också ska kunna jobba med framöver. Det handlar mycket om att jag tycker att vi inom trafikpolisen ska arbeta bredare, säger han.
Arbetet har resulterat i 31 fall av narkotikabrott. Men även 25 personer misstänktes för grov olovlig körning och 15 personer blev medtagna för kroppsbesiktning misstänkta för rattfylleri under påverkan av narkotika.
– Det är oroväckande att så många kör drograttfulla och utan giltigt körkort. De två brotten stack ut. Vi pratade även siffror innan insatsen påbörjades och vi har legat på högre siffror än vad vi trodde att vi skulle landa på.
Ingripande-, områdes- och trafikpoliser har varit med i satsningen. Även tullen, Skatteverket och Kronofogden har varit en del av arbetet som pågått under sex veckor.
Tanken har också varit att jobba mer mot Skavsta flygplats, men coronaläget försvårade till viss del det arbetet.
– Vi har jobbat mycket med profilering, men corona ställde till det lite. Tanken var att vi skulle jobba med underrättelser och tips från allmänheten mer. Vi har till exempel inte heller kunnat göra massnykterhetstest. Nu har vi behövt ha skälig misstanke för att kunna göra nykterhetstest.
Arbetsmetoden har till exempel gått ut på att jobba åtta poliser jobbar tillsammans i grupp.
– Vi har kraftsamlat. Det har resulterat i en framgångssaga och det har också gjort att det har gått fortare att bli klara ute.
Det har också funnit en förundersökningsledare som har varit knuten till gruppen.
– Det har varit a och o för att det här har fungerat så bra. Dit har vi kunnat vända oss när vi behövt snabba beslut och vi har också fått en del tips på hur vi kan jobba för att arbetet ska gå fortare när vi är ute.
Inför framtiden hoppas Andén att arbetet kan fortsätta, men i något mindre skala.
– Från min sida skulle jag vilja att det här blev ett arbetskoncept för trafikpolisen. Den här typen av grupp finns redan i Uppsala och Stockholm och jag mitt mål är att vi ska kunna ha en sådan här grupp i Nyköping, säger Fabian Andén.