Många anmälningar när engelska ligan försvann

De senaste veckorna har minst 80 personer anmält Telia till Konsumentverket, sedan ett antal kanaler försvunnit från tv-utbudet.

Omkring 80 anmälningar har kommit till Konsumentverket. Men verket hänvisar till ARN, eller kommunens konsumentvägledning.

Omkring 80 anmälningar har kommit till Konsumentverket. Men verket hänvisar till ARN, eller kommunens konsumentvägledning.

Foto: Hanna Franzén/TT och Cecilia Ehrencrona

Sörmland2022-10-08 20:43

För en vecka sedan blev det svart i tv-rutan, för de Telia-kunder som ville se Premier League eller andra program ur Viaplays utbud, som tidigare ingått i Telias paket för 599 kronor i månaden. Förutom Viaplay och deras fotbollssändningar från engelska ligan rör det tv3, tv6, tv8 och tv10. 

Den senaste tiden har cirka 80 personer anmält Telia till Konsumentverket, enligt Nyhetsbyrån Siren, som sammanställt anmälningarna. 

En person från Sörmland skriver i sin anmälan: "Jag har Telias paket med "all sport från Telia, Cmore och Viaplay" och nu har Telia inte omförhandlat sitt kontrakt mellan Viaplay och Telia. Nu är kunderna utan halva paketet och man har lagt till 2 enstaka kanaler och endast dragit ner priset från 599 till 499 och jag uppskattar jag har förlorat ca 45% av mitt initiala abonnemang. Och nu sitter jag med nästan lika dyrt abonnemang men med 45% mindre utbud". 

undefined
Telia svarar att man lagt till andra kanaler, för att kompensera, samt sänkt priset på sportpaketet.

Att tv-paket förändras är kunderna som klagat i många fall vana vid, men man brukar kunna säga upp abonnemanget om innehållet förändras. En kund skriver: "Telia skriver att de ...har rätt att ändra innehållet i paketen utan att det ger kunden rätt att säga upp abonnemanget med omedelbar verkan. Jag anser att det ger säljaren (Telia) orimliga fördelar när de med kort varsel (ca en vecka) informerar kunder om att väsentlig del av innehållet försvinner men inte låter kunder lämna omedelbart utan kostnad". 

Men att anmäla till Konsumentverket är ingen större mening. Verkets jurist har tittat på anmälningarna och bedömer att tvisten är civilrättslig. 

– Det här handlar om civilrätt och inte marknadsrätt. Är det civilrättsligt som vi bedömer att det är, är det något som varje drabbad konsument måste driva, säger Hans Lundin, pressansvarig hos Konsumentverket  

Han tipsar dock om andra, som kan hjälpa. 

– Man kan få goda råd och stöd från den kommunala konsumentrådgivaren och från vår egen upplysningstjänst Hallå Konsument. Man kan också få råd från Telekområdgivarna. 

Telekområdgivarna är en icke vinstdrivande organisation, som finansieras av deltagande teleoperatörer. 

Man kan också få hjälp via Allmänna reklamationsnämnden, ARN, där anmälningarna mot Telia nu börjat strömma in. 

Telia skriver på sin sajt att man lagt till mycket annat för att kompensera för bortfallet, som HBO Max och Allsvenskan. Man har också sänkt priset på sportpaketen, när Viaplay inte längre ingår.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!