Redan när Ryssland invaderade Ukraina i slutet av februari insåg Trafikverket att priserna på asfalt skulle stiga, säger Jan-Erik Lundmark, nationell samordnare för underhållsbeläggning hos verket.
– Vi insåg att priserna både på varor och bränsle skulle stiga, som påverkar de insatser vi planerat för.
Det ämne som tidigare sålts i stor mängd av Ryssland heter bitumen, och kan beskrivas som "bottensatsen", när man utvunnit bensin, diesel, fotogen och andra oljeprodukter ur råoljan. Bitumen har sedan använts som bindemedel i den asfalt, som Trafikverkets entreprenörer köper in och använder för att fylla hål i vägarna och även för nybeläggning av asfalt.
– Våra entreprenörer brukar köpa bland annat från Ryssland, men nu blev det stopp på de oljeprodukterna från Ryssland. Våra entreprenörer måste hitta andra leverantörer av bitumen. Det kanske inte går så fort heller, man kan sitta fast i avtal och alla letar samtidigt, säger Jan-Erik Lundmark.
Det är dock för tidigt att svara på exakt vilka vägar som kommer att drabbas av bristande underhåll. Trafikverket kan heller inte säga att exempelvis byggandet av 2-1-vägen på riksväg 56 kommer att behöva skjutas på framtiden, eller om bygget kommer att gå som planerat.
– De projekt man har påbörjat kommer att slutföra. Och vi senarelägger, vi ställer inte in något, utan vi kommer att göra de åtgärder vi har plats för i vår budget.
Det är alltså priset, snarare än tillgången, som gör att vissa projekt kan senareläggas.
– Bitumen finns, men det behöver komma hit och det behöver betalas.
På kommunal nivå verkar sommarens planerade projekt inte påverkas, i alla fall inte i länets tre största kommuner.
– Vi vet inte hur det blir framöver om de här priserna håller i sig, men vi har inget sådant beslut fattat i dagsläget, säger Tommy Carlsson, verksamhetschef på gata, park och hamn i Nyköpings kommun.
– Vad jag har hört ska det inte vara något problem, säger Johan Larsson, arbetsledare på service- och teknikförvaltningen i Katrineholm.
I Eskilstuna fortsätter beläggningsarbetet som planerat – och så länge pengarna räcker. Det finns i dagsläget inga pågående projekt som behöver avbrytas, däremot kan en del framtida projekt behöva senareläggas.