Tre miljoner för att kickstarta besöksnäringen

Innan årsskiftet drar ett nytt näringslivsprojekt i gång i Sörmland. Målet är att företag inom kultursektorn, med koppling till besöksnäring, ska utvecklas och få fler besökare när pandemin är över.

Före nyår drar ett projekt igång för att kickstarta besöksnäringen. Till vänster syns Ericsbergs slott och till höger en marknad vid torgbodarna i Äsköping. Bilderna är från tidigare tillfällen.

Före nyår drar ett projekt igång för att kickstarta besöksnäringen. Till vänster syns Ericsbergs slott och till höger en marknad vid torgbodarna i Äsköping. Bilderna är från tidigare tillfällen.

Foto: Stina Järperud och Tomas Nilsson (arkiv)

Sörmland2020-11-28 04:45

Pilotprojektet är ett samarbete mellan Region Sörmland, Stua (Sörmlands turismutveckling AB) och Destination Eskilstuna. Projektet är uppdelat i två delar. Den första delen handlar om att olika företag i länet ska erbjudas en anpassad utvecklingsprocess för att bli mer attraktiva och därmed lyckas bättre ekonomiskt. 

– Eskilstuna har kommit långt i sitt arbete med den kommersiella delen av kultur. Därför valde vi att samarbeta med Destination Eskilstuna. Projektet går ut på att leta efter metoder för att hitta samverkan mellan olika företag inom kultursektorn. Många företag är små och behöver jobba tillsammans med andra för att tjäna mer pengar. Målet är att locka fler besökare till dessa kulturella näringar, säger Magnus Nilsson, strateg på Region Sörmland. 

Den andra delen i projektet handlar om utvecklandet av en större kulturattraktion, exempelvis ett slott. Det kan röra sig om att börja sälja mer produkter på slotten, ha fler evenemang, samt bättre paketering av upplevelser. 

Anledningen till att slott ses som en viktig del i projektet och för att få igång besöksnäringen beror dels på att dessa historiska miljöer ofta står som bas för många arrangemang, dels för att andelen slott i länet är hög.  

– Vi har 400 slott och herrgårdar i Sörmland. I Östergötland och Skåne finns det också många, men vi har fler som vanligtvis är öppna för allmänheten. Dessutom marknadsför vi oss utomlands som Sveriges slottsdestination. Det är ingen marknadsguru som har hittat på det, utan det är ett gemensamt arbete som vi bedriver tillsammans med kommuner och företag, säger Magnus Nilsson. 

Projektet som helhet syftar till att finna modeller för affärssamarbeten, öka företagens användning av digitala verktyg, samt förbättra deras innovationsförmåga. 

Än är det inte klart vilka företag som ska ingå i de två delprojekten. Men när hela pilotprojektet är avslutat finns det planer på att företag från hela länet ska bjudas in. 

– Just nu är det inte klart med ett fortsättningsprojekt, men vi vill kunna använda erfarenheterna, säger Magnus Nilsson.

I sådana fall kommer workshops, seminarier och digitala verktyg att användas, både för kunskapsinhämtning, men också för spridning av olika idéer som tagits fram. 

– Satsningen är ett sätt att kickstarta den kulturella besöksnäringen. Vi vill också hitta nya metoder för företagen så att de kan skapa starkare attraktioner och på lång sikt locka till sig fler besökare, säger Magnus Nilsson och fortsätter: 

– Vi började planera för projektet redan innan corona slog till. Men nu passar det väldigt bra att dra igång detta eftersom många kulturella verksamheter drabbats oerhört hårt av pandemin. Flera har nästan fått näringsförbud. 

"Samarbetet ska också bidra till att de som arbetar i olika främjarorganisationer både lokalt och regionalt stärks. Kommuner och andra offentliga aktörer erbjuds ökad kunskap kring både kulturella och kreativa näringar och besöksnäring för att erbjuda bättre stöd i utvecklingsfrågor. Projektet ska bidra till en modell som kan användas nationellt", skriver Stua i ett pressmeddelande. 

Projektkostnaden är tre miljoner kronor, varav 1,5 miljoner finansieras av Tillväxtverket. Projektet kommer att pågå till och med oktober 2023. 

Stua

Stua står för Sörmlands turismutveckling AB. Bolaget ägs av företagets medarbetare, privatpersoner, privata företag, de nio kommunerna i Sörmland och Region Sörmland.

Företaget har funnits i snart 20 år och arbetar bland annat med att utveckla besöksnäringen i länet. 

"Med hjälp av tydlig processledning, kreativa mötesplatser, hållbar affärsutveckling och ett öppet sinne fortsätter vi därför att hjälpa företag, städer, regioner och människor att växa", skriver de på sin hemsida. 

Källa: Stua.se

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!