Tanken med AI-tjänsten är att göra vården mer tillgänglig, och minska tiden som det tar för patienter att nå fram och få en bedömning hos rätt del av vården.
På 1177.se kan patienter på flera håll i landet chatta med en AI-stödd tjänst när de är i behov av vård. Genom att tjänsten ställer frågor till patienten om dennes symptom så ska patienten guidas vidare till rätt typ av vård. 18 av 21 regioner i landet har upphandlat samma bolag, Platform 24, för en sådan tjänst. Sörmland är en av de regionerna.
Men i en rapport av Västra Götalandsregionen som SVT Nyheter tagit del av, så har allvarliga risker för patientsäkerheten framkommit i Platform24:s system. I tre av tio fall som man testade Platform24:s tjänst riskerade patienten att få fel prioritering av sitt vårdbehov, enligt SVT.
Västra Götalandsregionen valde att stoppa tjänsten helt i juni i år. Det är dock inget som region Sörmland valt att göra. Här rullar den på som vanligt.
Marie Bennermo, chef för patientsäkerhetsenheten i Region Sörmland, känner väl till de brister som framkommit i Platform24:s system. Hon berättar dock att man ännu inte sett några indikationer på att patientsäkerheten hotas i it-systemet här, och därför inte planerar att stoppa tjänsten.
– Vi har inga sådana exempel eller fall rapporterade. Men vi ska nu göra en egen analys och utvärdering av vårt system.
I analysen ska regionen se över om exempelvis en patient sorteras till en för låg nivå inom vårdorganisationen. Att chatt-tjänsten inte bedömer ens symptom som tillräckligt allvarliga för att man ska få tillgång till en tid på akuten, till exempel.
– Men vi har ännu inga indikationer på att det inte fungerat hos oss. Sörmlänningar som söker vård via 1177 kan känna sig säkra, säger Marie Bennermo.
Det var i januari 2022 som Region Sörmland började erbjuda den nya tjänsten för kommunikation med sina patienter. Projektledaren Eva Neidenström var den som ansvarade för införandet av Platform24:s tjänst i Sörmland, och är nöjd med resultatet. Hon menar att den har förbättrat både tillgängligheten och patientsäkerheten i vården.
– Vi tycker att det är här en säkrare tjänst än telefontjänsten. Om du ringer 1177 på morgonen så får du en uppringning på eftermiddagen. Det är inte så kul om du har bröstsmärtor till exempel.
Hon betonar också att den version som Region Sörmland upphandlat från Platform24 inte är utformad på exakt samma sätt som den som Västra Götaland köpt och valt att dra tillbaka. Det gemensamma är utgångspunkten, att det sker en automatisk bedömning och sortering av patientens vårdnivå genom ett antal frågor som ställs av AI-tjänsten.
Men utöver det, uppger Eva Neidenström, har Region Sörmland även valt en funktion i systemet som gör att det alltid är möjligt att få direktkontakt med en sjuksköterska också. Något som hon menar kan skilja sig från andra regioners upphandling.
– Om man inte är nöjd, då kan man alltid välja alternativet att chatta med en människa på 1177.
Och för Eva Neidenström överväger fördelarna med Platform24:s system, mot de eventuella riskerna.
– Vi behöver bli digitala. Det här är tillgänglighet, att erbjuda olika kontaktvägar.