Under 70-talet blomstrade båtlivet och flera hundratusen fritidsbåtar tillverkades i Sverige. De flesta gjordes i glasfiberarmerad plast vilket är ett mycket hållbart material. Till skillnad från en träbåt, som är enkel att såga isär och bränna upp, är det inte lika lätt att skrota en plastbåt. Peter Blomqvist, VD på Nyköpings varv, håller med om att det är ett problem att bli av med plastbåtar.
– Det är ett problem att bli av med plasten. Vi har inga problem med att slakta båten men vi kan inte elda upp plasten av miljöskäl. Det är ett jätteproblem och det finns ingen anläggning i dag där man kan lämna båtar vad jag vet. Vi har en eller två båtar som bara ligger i dag. Vi försöker att hitta en lösning och det är något som det pratas om mycket i branschen just nu, säger han.
Andrahandsvärdet på fritidsbåtar sjunker och även om hållbarheten på en plastbåt är lång, många välskötta 70-talsbåtar är fortfarande i mycket gott skick, finns en risk att fler uttjänta båtar lämnas att förfalla. Att överge sin båt kan räknas som nedskräpning och utgör dessutom en potentiell miljörisk.
– Folk lämnar bara båten eller kör i väg den till skogen, säger Peter Blomqvist.
Det finns i dag inget etablerat system för att återvinna och skrota båtar. På återvinningscentralen Björshult i Nyköping kan de ta emot jollar och mindre roddbåtar på max tre till fyra meter. Men problemet med fritidsbåtar kvarstår.
– Vi rekommenderar att man skär ner båtarna i mindre delar, då kan vi ta dem som brännbart. Vi har ingenstans att hänvisa de som kommer med större båtar. I vissa fall kan vi ta emot större båtar om folk skär ner den i mindre bitar och tar bort allt skrot. Men då tar vi ut en avgift. Det skulle vara kanon om de fick i gång en båtskrot här i Nyköping, berättar personalen på Björshult.
För att lösa problemet pågår just nu ett projekt med att ta fram 25 insamlingsplatser för skrotbåtar runt om i landet, varav en planeras för området Nyköping/Oxelösund.
– Var du än bor i landet ska du kunna få hjälp att få båten skrotad på ett miljömässigt bra sätt. Vi sköter alla tjänster gentemot kunden, som transporter till ett varv där båten först saneras från gasolflaskor, olja och annat miljöstörande. Sedan går båten till en Stena-anläggning för uppstyckning, säger Josefin Arrhénborg, på Båtskroten Sverige AB, till TT.