Varnar för problem med Ostlänkstunnlar

Statens geotekniska institut har granskat marken där Ostlänken ska byggas och pekar ut några särskilt svåra avsnitt.

sz33e95e.jpg

sz33e95e.jpg

Foto:

Sörmland2014-09-22 14:25

Snabbjärnvägen Ostlänken ska susa igenom Sörmland i upp till 320 kilometer i timmen. På flera håll planeras rälsen gå genom tunnlar, till exempel vid Järna, norr om Trosa. Där vill Trafikverket bygga en 300 meter lång och upp till 20 meter djup passage under E4.

Inte helt riskfritt, tycker SGI. Grundvattnet kommer trycka hårt på tunneln och det är osäkert hur beständig lösningen blir över lång tid, påpekar institutet.

Samma problem kan uppstå vid Skavsta om Trafikverket väljer att gräva en tunnel även där, menar SGI. Trafikverkets förstahandsalternativ för Skavsta är att låta banan gå i markplan, men man håller även alternativet med en tunnel öppet.

Sammanvägt tycker ändå SGI att Trafikverkets förslag är genomförbara. Synpunkterna från institutet är ett remissyttrande inför den kommande tillåtlighetsprövningen, där regeringen ska bedöma om Ostlänken uppfyller kraven enligt miljöbalken. Det beslutet väntas komma nästa höst och avgör också vilka miljöhänsyn som ska tas när Ostlänken byggs. Själva bygget beräknas komma igång 2017.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om