I helgen kunde tidningen berätta om turerna kring byggnationerna av länets tre sjukhus. Projektet har försenats och fördyrats flera gånger. Under tisdagen ska regionfullmäktige fatta beslut om att utöka investeringsramen från nuvarande 4,533 till 5,515 miljarder kronor. Detta för att kunna bygga ytterligare en ny byggnad på Nyköpings lasarett samt en på Mälarsjukhuset i Eskilstuna.
Om byggplanerna går i lås innebär det att dessa tre sjukhus årligen kommer att kosta 150 miljoner kronor extra att driva jämfört med i dag. Det är kostnader för avskrivningar, räntor, drift och underhåll. Enligt den reviderade investeringsplanen från år 2017 står det att "Föreslagen investeringsplan innehåller även att se över hur ökningen av den årliga driftkostnaden ska finansieras genom diskussioner i finans- och regionalutvecklingsutskottet samt tjänstemannaberedning."
Några som inte är särskilt imponerade över hur den politiska majoriteten i regionen hanterar skattepengar är oppositionen bestående av M, KD och L. De menar att diskussionerna aldrig genomfördes eftersom utskottet avskaffades i december 2018.
– Det har funnits stora brister i den politiska styrningen från starten år 2013, vilket förvärrades när majoriteten efter krav från Vård för pengarna avskaffade det politiska organ som hanterade investeringarna. Därefter har kostnaderna skenat okontrollerat, säger Magnus Leivik (M) och fortsätter:
– Socialdemokraterna höjde skatten med 60 öre år 2013 för att kunna betala detta, men pengarna är redan uppätna. För ökningen om 150 miljoner kronor per år hade vi kunnat anställa hundratals sjuksköterskor. Att stressa fram väldigt dyra byggnationer utan kontroll är som att sätta sig i en buss utan ratt.
Nu kräver oppositionen att man återinför ett politiskt organ som kan kontrollera investeringskostnaderna.
– Politiken måste markera att så här höga kostnader inte är acceptabla eftersom det i förlängningen leder till besparingar och nedskärningar på vårdpersonalen, säger Marie-Louise Forslund Mustaniemi (KD).
Men Monica Johansson (S), regionstyrelsens ordförande, anser att det är nödvändigt att bygga om länets sjukhus eftersom de är "sönderbyggda".
– Vi vet också att befolkningen ökar i Sörmland och behöver möta den utvecklingen med en modern hälso- och sjukvård. Jag tycker att det är fantastiskt bra och nödvändigt för länet. Patientflödena kommer att bli bättre, säger hon.
I avtalet med byggherren NCC står det att ett av målen är att genomföra en effektiv och utvecklande process, som säkrar efterlevnad av kvalitativa, tidsmässiga och ekonomiska mål. Hur rimmar förseningarna och fördyringarna med det?
– Det är ett avtal som inte bara bygger på pris utan också på kvalité. Vi vet tyvärr att det går snett om man bara går på pris, ett exempel är fallet med Apotekstjänst. I stället för att bygga fort och fel har vi gått igenom förslagen noggrant med verksamheterna. Efter hand har det visat sig att vi behövt utöka de nya lokalytorna. Det är anledningen till förseningen, säger Monica Johansson och fortsätter:
– Jag vill inte hålla med om att det är några skenande kostnader eftersom det har visat sig blivit dyrare då vi kommit längre med projekteringen. Samtidigt har våra lokaler på vissa ställen blivit billigare. De två hus vi ska fatta beslut om på tisdag innehåller mycket teknik eftersom vår operationsverksamhet ska in där. Därför är dessa hus de dyraste att bygga. På Mälarsjukhuset ska vi även bygga en helikopterplatta.
I avtalet med NCC står det: "Med rörlig del av kontraktssumman avses ersättning på löpande räkning till självkostnadspris, dvs entreprenören ersätts för sina verifierade självkostnader utan procentpåslag för entreprenörsarvode".
Avtalet med NCC är utformat som så att man bygger på löpande räkning. Hade det varit bättre att bygga mot en fast kostnad?
– Vadå löpande räkning? Det byggs ingenting som vi inte är överens om. Vi går hela tiden igenom vad som ska byggas eftersom vi har ett samarbetsavtal med NCC. Nu vet vi på detaljen vad det här kommer att kosta. NCC är otroligt öppna och det finns ingenting som pekar på att man från regionens sida behöver misstro dem.
Hade det kunnat gå att bygga billigare?
– Det är klart att det går att bygga billigare, men då måste man tala om vad man ska ta bort. Ska man exempelvis ta bort helikopterplattan eller minska storleken på operationssalarna?